Statoil (Equinor)

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 134

Statoil (Equinor)

Bericht door groenen »

Statoil ASA (Statoil) is an energy company engaged in oil and gas exploration and production activities. The Company’s operations are managed through operating segments, including Development and Production Norway (DPN), Development and Production North America (DPNA), Development and Production International (DPI), Marketing, Processing and Renewable Energy (MPR) and Other. DPN segment consists of exploration, field development and operational activities on the Norwegian continental shelf (NCS). DPI segment develops and produces oil and gas outside the NCS. DPNA segment develops a material in North America, including the deepwater regions of the Gulf of Mexico, unconventional oil and gas and oil sands in the United States and Canada. MPR segment markets and trades crude oil, natural gas, liquids and refined products. The Other segment includes activities within Global Strategy and Business Development, Technology, Projects and Drilling and the Corporate Staffs and Services.

hieronder de link naar de nieuwspagina van het bedrijf

http://www.statoil.com/en/newsandmedia/ ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Inside my shell I wait and bleed

groenen
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 134

Re: statoil ASA

Bericht door groenen »

kort wat info:

Statoil noteert in NOK op de beurs van Oslo, en op NYSE in dollar.
k/w van om en bij de 20 momenteel (wat zeker hoog is)
noteert ook boven zijn boekwaarde (aan 1.2)
keert ongeveer 60% van zijn winst uit met een dividendrendement van meer dan 5% bruto

Ik ben aandeelhouder van het bedrijf, ik kocht aan in NOK.
Inside my shell I wait and bleed

MrBurnss
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 152

Bericht door MrBurnss »

staat voor maandag ook op mijn verlanglijstje :!:
in portf : Niocorp, Brederode, IWDA , Aedifica

roco
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 4

Bericht door roco »

Sorry voor mijn mogelijke betweterij : de aankoop van Statoil lijkt mij minstens op langere termijn een prima belegging (en dus een goed idee van MrBurnss) , maar op de beurs in Oslo (in NOK) lijkt mij bijna een must.
Wegens de daling van de beurskoers is de K/W vanzelfsprekend gedaald (dit is nu "virtueel" bij mijn weten ca. 13). Zijn er nog volgelingen met dezelfde mening ?

MrBurnss
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 152

Bericht door MrBurnss »

vandaag ingestapt met klein pakket
in portf : Niocorp, Brederode, IWDA , Aedifica

De Wereld
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1009

Bericht door De Wereld »

Noorse oliezorgen:

De lage olieprijs is niet alleen een nachtmerrie voor de Amerikanen. Neen, we hebben het niet over de Russen of de Arabieren, maar over een andere grote Westerse oliemogendheid: de Noren.

Wie Noorwegen zegt, zegt Statoil. EĂ©n op negen Noorse arbeidskrachten werkt in de oliesector. Een imploderende olieprijs is dus dramatisch voor de Noorse economie en het sociale weefsel.

Statoil heeft dit jaar al ruim 20.000 werknemers moeten ontslaan. 20.000!! Al zal een staatsbedrijf die haar riante inkomsten maar uit de grond moet pompen wel erg veel overhead hebben, en dus ruimte zat hebben om te knippen.

Voor een land van een goeie 5 miljoen inwoners blijven zo’n cijfers evenwel een ramp. Veel andere export en niet-oliegerelateerde diensten telt de Noorse economie immers niet.

Decennialang heeft het land verzaakt om de economie voldoende te diversifiëren om schokken in de oliemarkt makkelijk op te vangen. Het is haast misdadig hoe nalatig de Noorse politiek en ondernemers daarin geweest zijn.

Hier zit alvast een heel belangrijke levensles in.

Als klap op de vuurpijl is de waarde van de Noorse kroon voor het eerst in 23 jaar onder de waarde van de Zweedse kroon gedoken. Een belangrijke psychologische grens. Een pijnlijk moment voor de fiere Noren en hun “sterke” economie.

Dat de Zweedse en Deense kroon, alsook de euro, niet mee naar beneden tuimelen, maakt het nog pijnlijker.

Tord Lien, Noors olieminister, zegt dat Statoil naar het failliet fietst als prijzen langdurig rond de 40 dollar blijven hangen. Om op lange termijn uit de zorgen zijn, moet de prijs terug klimmen naar 55 dollar, aldus Lien. Not gonna happen.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 960

Bericht door sjos »

Ik denk dat de Noorse olieminister vooral de ontslagen wil verantwoorden (en mogelijk komen er nog). Een faillisment is out of the question. Ik zit erin aan 135 NOK.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

De Wereld
Forum elite
Forum elite

Bericht door De Wereld »

Bolero:

Een koopadvies voor Statoil bij DNB.
groenen liked last!

De Wereld
Forum elite
Forum elite

Bericht door De Wereld »

Bolero:

Het Noorse Statoil rapporteerde resultaten die onder de analistenverwachting uitkwamen doordat het bedrijf aan het lijden is
onder de lage olieprijs.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 960

Bericht door sjos »

De Wereld schreef:Bolero:

Het Noorse Statoil rapporteerde resultaten die onder de analistenverwachting uitkwamen doordat het bedrijf aan het lijden is
onder de lage olieprijs.
Welk bedrijf in de oliesector is NIET aan het lijden onder de lage olieprijs ???
Zelfs Euronav (dat olie transporteert en niet produceert zoals Saverijs steeds herhaalt) ging gisteren wat onderuit.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Plaats reactie