Fevertree (LSE)

Beleggen in aandelenbeurzen Europa: DAX, FTSE 100, CAC40, etc.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 972

Re: Fevertree (LSE)

Bericht door sjos »

BRT schreef: ↑
12 sep 2024 11:03
Ebitda marge blijft toch zwak he met 10.5%. Stevige overhead spend voor de groei van morgen te verzekeren?

Revenue stabiel - dus de groei lijkt er ook uit, en zeker als de core market UK erop achteruit gaat. Natuurlijk in tijden van inflatie is het misschien merkwaardig dat ze revenue stabiel kĂșnnen houden.

Wel positief lijkt me dat ze minder afhankelijk zijn van tonic. (Is dit nog hip?)

Zelfs met EBITDA marge op 15% is dit bedrijf m.i. slechts “fair gewaardeerd”. Ongeveer 6% FCF/EV.
De hype rond het merk is voorbij.
"Fevertree Drinks: de tonicmaker verlaagde zijn prognose voor de jaarlijkse omzetgroei, omdat onverwacht nat weer in Groot-Brittannië deze zomer de verkoop van tonic en cocktailmixers in bars en restaurants deed dalen. De aandelen van het bedrijf, dat premium tonics, gemberbier en andere mixdrankjes produceert, daalden met maar liefst 11%. Het was het laagste punt in ruim acht jaar."
Bron: BBT Onbijt
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1430

Bericht door Umi »

Omzet verwachting voor 2025 = +- 400M
Stel dat FCF marge terug herstelt naar 20%, geeft dat mogelijk een FCF van 80M. (pre covid was deze +- 27%)
Huidige EV is 700M. Dat zou dan onderliggend een 11,5% yield kunnen geven. Nu analisten gaan nog niet uit van dergelijk herstel van de marges. Maar als de omzet deftig aangroeit, kan er veel denk ik.

Bij enige positieve verrassing bij resultaten kan het snel gaan hier. In het verleden hebben ze "tonic" op de kaart gezet, voorbije jaren hebben ze hetzelfde gedaan met 'ginger beer' & nu kan hetzelfde wel eens gebeuren met hun 'cocktailmixers' denk ik. Die TAM zou groter zijn dan de huidige.

Verder moet de botteling in Australië vanaf Q1 2025 & hun eigen distributie (vanaf H2 2024?) de marges helpen ondersteunen. In USA idem met botteling, geen glas & bliktekorten meer dacht ik? (dus geen glas meer vanuit UK verschepen?) + 1 lokale bottler voldeed niet denk ik? Niet zeker of deze vervangen is of men nog shipt vanuit UK? Zou goed zijn voor de marges moesten die freight kosten volledig wegvallen.
Nu alles staat of valt met de omzetgroei uiteindelijk. Ik vermoed dat we na de tonic hype stilletjes aan op een lager maar stabiel plateau komen. Tonic was goed voor 58% van de inkosmten in H1. Enkele jaren geleden was dat nog 80%.
panamapapers liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 567

Bericht door panamapapers »

https://inpractise.com/articles/fever-t ... stribution

Former VP of Q-Mixers on distribution challenges vs Fever-Tree:
Unless the distributors of selling it, they won’t do it because they have 2000 other brands to manage. It’s challenging to get Q mixers on the shelf where it matters. There’s no way Q Mixers could check every Walmart. However, Fever-Tree could because they either sell directly or work with Southern, who doesn’t have to use their trucks. They might say, “instead of spending $20, spend $10, and we’ll give you $5 to help with merchandising.”

That’s how it went. That’s also why you’ll see Q mixers in a different location from Fever-Tree in stores. You can physically see the difference.
Ik zag deze excerpt onlangs. Moet het hele interview nog proberen beluisteren maar hun positie in de VS klinkt alleszins dominant.
Umi liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling

Ik heb wat gesnoeid in mijn positie in Norcros en deze verdubbeld naar 7% weging. Marges zouden dit jaar aanzienlijk moeten verbeteren met de redenen die jij hierboven opgeeft. Ik focus me daarbij vnl. op de VS die intussen groot is qua omzet en in de komende periode met 15% CAGR kan groeien (weliswaar niet linear). -> cfr. CFO in H1 call.
Australië zou het ook goed moeten doen, maar is een veel kleinere markt. Al denk ik dat ze daar veel kennis hebben vanwege hun gelijkenissen qua cultuur en taal.

Bottom line zal wel enigszins minder groeien dan de bruto winstmarge omdat ze aanzienlijk blijven investeren in marketing om het merk te boosten.

De storm in de ‘spirits’-wereld heeft ook effect op FEVR, maar denk dat ze goed gepositioneerd zijn door hun longdrinks (aangelengde alcohol), cocktailmixers (voor gebruiksgemak) en gesofisticeerde non-alcoholische limonades/ gingers, tonics en cola’s. Ik zie enorm veel potentieel in dat laatste want de NA kaart bij de meeste bars is maar triestig.

UK zou in ‘25 ook terug met groei kunnen aanknopen (low single digit startend). Tonic stabiliseert, met de mogelijkheden om meer te verkopen qua gingers en limonades. Die waren vorig jaar blijkbaar erg succesvol maar slechts beschikbaar in (ik dacht) 2000 verkooppunten waar de tonics in meer dan 50.000 punten beschikbaar zijn.

Wat LT wel evt. een impact kan hebben is dat Gen Z veel minder tijd spendeert met vrienden, zoals op café. Wat natuurlijk wel effect heeft op on-trade:

‘On average, the amount of time people spent with friends in-person decreased from 30 hours a month in 2003 to 10 hours a month in 2020, according to the U.S. Surgeon General’s advisory on the epidemic of loneliness. That decline was especially marked for people aged 15 to 24.’

Die cocktailmixers heb ik nog niet geproefd. Die Rosé die ze hebben uitgebracht vorig jaar vind ik wel vreemd in het gamma passen
 lijkt me buiten hun focus.

CFO sprak in de H1 call ook over het teruggeven van surplus cash to shareholders in FY25 aangezien hun winstgevendheid verbetert. Ik mag alleen hopen dat dat geld besteed wordt aan een inkoopprogramma ipv een belastbaar dividend zoals in het verleden.
Umi liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Een deel Norcros inwisselen heb ik ook al over gedacht, maar die noteren ook te goedkoop :lol:

Ik zag gisteren wel dat smithson onder de 5% drempel is gegaan. :think:

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling

Umi schreef: ↑
07 jan 2025 09:22
Een deel Norcros inwisselen heb ik ook al over gedacht, maar die noteren ook te goedkoop :lol:

Ik zag gisteren wel dat smithson onder de 5% drempel is gegaan. :think:
Ja, ik zag het ook. Hopelijk geen voorteken. :) Nick Train blijft wel stevig verankerd. Maar die heeft de voorbije jaren ook wel veel van zijn pluimen verloren met slecht getimede investeringen (Burberry, Diageo, etc.).

Norcros nog steeds 10% positie hier. Maar denk dat hier LT meer groeipotentieel zit, met betere rendementen. Let’s see!

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Blijft maar wegzakken... Eind januari normaal trading update.
Als je uitgaat van margeherstel is dit echt spotgoedkoop :oops:
Bijkopen of afwachten :think:

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

15 jan 2025 07:41
(nog) Niet bijgekocht, vandaag dan weer +4%. Alsof ze nog zo rentegevoelig zijn :roll:

pieterjan28
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 38

Bericht door pieterjan28 »

15 jan 2025 07:41
Ik vermoed sectorgebonden.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling

Ja wadde! Hadden we hier allemaal niet stiekem op gehoopt? Samenwerking met Molsen-Coors die een turbo kan zetten op de groei in de VS. :clap:

Plaats reactie