Turkse lira
-
- Forum veteraan
- waarderingen: 183
Re: Turkse lira
Ik vraag mij af wat er met de Russische Luchtmacht basis zal gebeuren, en met die zeehaven waar de Russische vloot nu al vertrokken is, zou het kunnen dat de Russen toch een akoord hebben of zijn zij eigenlijk wel de grote verliezers?? (die zeehaven stond ook in voor de bevoorrading van hun proxis (Wagner o.a.) in Afrika.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

De machtsovername is nu een week oud. In de eerste dagen mochten we op de VRT de experten horen ttz professor zus en professor zo die in algemene termen weinig hadden te zeggen.wimilio schreef: ↑08 dec 2024 10:17Inderdaad, vraag is of het nu beter zal worden. Daar waar Assad nog de minderheden beschermde (sjiieten en Christenen) wordt het nu overgenomen door radicale Islamieten (Allah Akbar). Assad was trouwens zelf een Sjiiet (Alawiet).
In elk geval, het ziet er voor de Christenen (trouwens de meest vervolgde godsdienst wereldwijd momenteel) niet goed uit. Hun 2,000 jaar aanwezigheid aldaar wordt nu voorgoed uitgewist. In Libanon zijn er ook al veel gevlucht. De wereldverovering van de Islam gaat verder en gelijk hebben ze, niemand die hun tegenhoudt. Is straks (binnen 50 jaar) Europa aan de beurt ?![]()
Dit is inderdaad een grote overwinning voor Turkije, zij hebben dit heel goed gespeeld. Kunnen daar nu ook de Koerden gaan uitroeiien ...
Op de Duitse radiozender swr-kultuur (een aanrader) konden we wel actuele informatie horen, o.a. een uitgebreid interview van een organisatie die al jaren in Syrie scholen in tenten openhoudt voor vluchteling-kinderen, die daar pas hun eerste onderwijs krijgen o.a. in Idlib waar die rebellen al enkele jaren het voor het zeggen hebben.
zie: zeltschulen.org
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Conflict Syrië - Turkije bereid om militaire hulp te bieden aan nieuwe autoriteiten in Syriëde Senacour schreef: ↑08 dec 2024 10:41Ik vraag mij af wat er met de Russische Luchtmacht basis zal gebeuren, en met die zeehaven waar de Russische vloot nu al vertrokken is, zou het kunnen dat de Russen toch een akoord hebben of zijn zij eigenlijk wel de grote verliezers?? (die zeehaven stond ook in voor de bevoorrading van hun proxis (Wagner o.a.) in Afrika.
Turkije is bereid om militaire hulp te bieden als de nieuwe regering daar om vraagt. Dat heeft minister van Defensie Yasar GĂĽler zondag verklaard.
"We hebben al akkoorden rond militaire training en samenwerking met heel wat landen. We zijn bereid om de nodige hulp te leveren als de nieuwe regering dat vraagt", aldus de minister in de pers."We moeten afwachten wat de nieuwe administratie zal doen. Maar we denken dat het noodzakelijk is om hen een kans te geven", aldus GĂĽler ook.
Rebellengroepen onder leiding van de groep Hayat Tahrir al-Sham (HTS) hebben vorige week de macht gegrepen nadat ze het regime van president Bashar al-Assad hebben omvergeworpen. HTS, vroeger een deel van al-Qaida, wordt door verschillende westerse landen waaronder de Verenigde Staten als terroristisch geklasseerd.
Vandaag houdt HTS er een meer gematigd discours op na. De interim-regering heeft al verschillende keren aangedrongen op de bescherming van de rechten van alle Syriërs, ook van de etnische en religieuze minderheden. De nieuwe regering heeft zich ook geëngageerd om "alle overheidsinstellingen, de Verenigde Naties en andere internationale organisaties te respecteren" en heeft beloofd om alle sporen van chemische wapens te signaleren aan de Organisatie voor het Verbod op Chemische WTurkije, dat de Syrische rebellen ondersteunt, heeft een directe communicatielijn met de de rebellen van HTS en wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke buitenlandse spelers in Syrië. Ankara heeft opgeroepen tot een vreedzame overdracht van de macht, aldus een bron, en heeft de rebellen al geadviseerd over de toekomst van het land.
Zondag is de gezant van de Verenigde Naties voor Syrië, Geir Pedersen, trouwens aangekomen in Damascus. Het is niet duidelijk of hij daar zal spreken met Aboe Mohammed al-Jolani, de leider van de rebellencoalitie.apens, aldus Güler nog.
Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... n-in-syrië
P.S. Als het nu nog niet duidelijk is...
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Hoe bedoel je Sjos 'als het nu nog niet duidelijk is' ?
Voor mij dus nog niet duidelijk
.
Voor mij dus nog niet duidelijk

-
- Forum elite
- waarderingen: 2145
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum veteraan
- waarderingen: 183
Wat voor mij heel duidelijk is dat Erdogan gewoon de winnaar is uit al wat gebeurd is de laatste weken, hij moet nu alleen opletten dat hij in Syrie de Koerden met rust laat (die worden beschermd door de US)/
Vraag mij af of de Turkse Lire in waarde zal stijgen door al deze gebeurtenissen.
Vraag mij af of de Turkse Lire in waarde zal stijgen door al deze gebeurtenissen.
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- waarderingen: 2149
Of de Koerden beschermd worden door de US lijkt me twijfelachtig. De US heeft de Koerden militair gesteund tegen Al Qaida en IS maar dat was natuurlijk veeleer uit eigenbelang.de Senacour schreef: ↑16 dec 2024 12:36Wat voor mij heel duidelijk is dat Erdogan gewoon de winnaar is uit al wat gebeurd is de laatste weken, hij moet nu alleen opletten dat hij in Syrie de Koerden met rust laat (die worden beschermd door de US)/
Ik vrees dat de US en Turkije het op een akkoordje zullen gooien en de Koerden, zoals steeds, de klos zullen zijn.
Die machtsovername door HTS (regime change syrische stijl) werd lang voorbereid, zodanig zelfs dat vele eenheden van het Syrische leger geen schot hebben gelost. De dictator heeft naar eigen zeggen toevlucht gezocht op een Russische basis en is vandaar naar moeder Rusland gevlogen.(Ik veronderstel wel dat hij wat kapitaal heeft meegenomen om daar onder de oligarchen geen slecht figuur te slaan).
Zijn er gesprekken gevoerd op de recente samenkomst van de BRIC landen, waarop ook Turkije en Iran aanwezig waren ? Alleszins werden de USA/Israel niet op de hoogte gehouden. Het is frappant echter dat Israel het pad geeffend heeft door haar aanval op Hesbolla in Libanon via de beepers. Veel hogere kaders werden daardoor uitgeschakeld. Hesbolla moest daardoor nieuwe kaders uit Syrie terug naar Libanon roepen waardoor het resterende voetvolk daar het ook voor bekeken hield en geen weerstand bood bij de opmars.
Israel gaat door met talrijke hevige bombardementen in Syrie alsook de Amerikanen, die het Koerdisch gebied in het oosten beschermen. Daar liggen ook de oliebronnen. En naar wie vloeien die inkomsten ?
Wil je meer weten kijk dan op youtube naar het interview van TV5 monde van Gilles Kepel onder de titel "La vérité sur la chute téléguidée du tyran Bachar".
Een updated versie van zijn boek "le bouleversement du monde" verschijnt binnenkort als Livre de poche.
Ook op youtube een interiew met de Zwitser Jean-Daniel RUCH oud ambassadeur van dat land in Serbie, Israel en Turkije. Die kent tenminste de landen waarover hij spreekt.
idd, zal zoiets wel zijn. En de BRICS die onder elkaar afspreken zonder Amerika te betrekken. 2 machtsblokken en 1 die bijna even sterk is als 'het Westen' .
Me dunkt dat (bijna) iedereen content is, al zeker Israel en Turkije.
Me dunkt dat (bijna) iedereen content is, al zeker Israel en Turkije.
Of op termijn Israel ermee gebaat is, valt nog af te wachten. Die dictator was een duivel die ze kenden en weerloos stond tegenover de Israelische luchtmacht. De aanwezige Russische luchtmacht heeft de Israelische nooit verhinderd hun raids uit te voeren. Zegt genoeg.
Waar Israel naar streeft is een balkanisatie van Syrie. Dit is het uiteenvallen in aparte (elkaar vijandige) staten zoals in het voormalige yougoslavie gebeurde. Verdeel en heers. Benieuwd wat de zowat 900 man sterke Amerikaanse aanwezigheid in het noorden van Syrie gaat doen in het Trump tijdperk.