Goud

Beleggen in valuta/forex (dollar, euro) en grondstoffen (goud, zilver, olie), etc.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2148

Re: Goud

Bericht door USSENTERPRISE »

jean de florette schreef: ↑
05 nov 2024 17:47
Ooit in Gold Fields gezeten: minderwaardige reserves, instortend Zuid- Afrikaans elektriciteitsnetwerk, stakingen... Een mijnbouwbedrijf kan behoorlijk wat problemen hebben... Er waren er toen wel die duidelijk beter boerden. Had gekozen voor een Brusselse notering, maar die werd enkele jaren later geschrapt.
Ja, een aantal parameters zijn belangrijk :

- stabiele jurisdictie (Canada, US, Australië, …)
- lage productiekost en vooral AISC
- minstens de reserves op peil houden en liefst laten stijgen

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2145

Bericht door jean de florette »

Serieuze dip in goud, nu helemaal verteerd, en in € nieuwe ATH.
Kilootje 83.435€
Vraag me sinds een tijdje af of bitcoin en goud inwisselbaar worden. Eén hele bitcoin voor 1 kilo goud. Niks met mekaar te maken, 'k weet het, maar een los verband.
Eens kijken of goud richting de 100k€ gaat... bitcoin nu (ook momentopname 94.3k€).
Ben wel geen bitcoinbeliever. Zelfde goudgehalte als Truth social (nu 30.44$ per stuk)
wimilio liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

wimilio
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 196

Bericht door wimilio »

Ik ben ook geen bitcoinbeliever, ik versta er eerlijk gezeg niks van en ik zie ook geen waarderingscriteria.

Kan waardeopslag zijn (store of value) zoals goud, maar goud is dit al 5,000 jaar.

Maar heb mij toch enkele jaren geleden een pakketje aangeschaft, om toch een beetje op de trein te zetten. En ik heb er nog geen spijt van :-).

Ook wat Ripple aangeschaft toen.

Verder zou het kunnen dat overheden (zoals Trump momenteel doet) crypto stimuleren om de massa toch maar weg van goud te houden (wat dan voor beide activa feitelijk goed zou zijn).

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Russen (echte deze keer) die geen enkel vertrouwen meer hebben in hun RUB. 'k Denk wel dat dat ook een stukje van die puzzel is.

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 53

Bericht door dividendbaron »

Het is niet omdat het hier uit de publieke media wordt gehouden ,maar de Russen hebben gisteren echt wel hun tanden laten zien,door het lanceren van een mega langeafstandsraket op Oekraine. Volgens sommige media zouden er zelfs 6 na elkaar zijn afgevuurd.Weliswaar zonder springlading. Pure symbolische actie dus.
Ik merk toch dat er behoorlijk wat economen en beleggers dit ter harte nemen. Zeker het intervieuw van Scott Ritter (een voormalig VN ambassadeur) die verklaarde dat we al voor Kerstmis met een WW3 zullen zitten als Zelensky de europese ATACMS raketten diep in Rusland laat afvuren.

Dus volgens mij enkel oorlogsangst als drijfveer voor het stijgende goud.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

dividendbaron schreef: ↑
22 nov 2024 16:08
...
Wat chronologie:
26/10 goud 2747$
Atacms
Goud, nu 2704.5$

't Is nu vooral spelen op een verzwakkende €...

wimilio
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 196

Bericht door wimilio »

jean de florette schreef: ↑
22 nov 2024 18:43
dividendbaron schreef: ↑
22 nov 2024 16:08
...
Ik zie goud eerder als tegenhanger van het ongebreideld bijdrukken van geld van de overheden. Fiat geld verliest op termijn zijn koopkracht, goud blijft zijn koopkracht behouden.

Daarom staat er ook goud op elke centrale bank balans, als tegengewicht voor het fiatgeld op hun balans. Bij de ECB is dit 12% momenteel en het was 14% bij het ontstaan van de Euro. De hoeveelheid fiat geld op de ECB balans wordt altijd groter en dit wordt in evenwicht gehouden door het goud op de balans die dan (theoretisch) navenant moet meestijgen.

Dat percentage was te lang achtergelopen op de hoeveelheid fiat geld en doet nu zijn inhaalbeweging. Om weer aan die 14% te geraken moeten we nog naar 90,000 euro per kg.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2148

Bericht door USSENTERPRISE »

De Chinese centrale bank is, na een relatief lange pauze sinds mei, terug begonnen met het aankopen van goud. Misschien halen we nog een nieuwe ATH in 2024 !

Wilge
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7

Bericht door Wilge »

Verslag van 2024: edelmetalen versus overige assets

Na de ATH van goud en in euro’s van zilver, zakten de prijzen wat weg. In euro’s staat de ATH van goud nog dichtbij die ATH van €2606 van november jl. De NL-talige links van afgelopen week was de trend duidelijk: goud deed het goed met ruim 27%. Dat dat ruim 35% in onze eigen valuta is dat merkt dan weer niemand op. Maar is voor ons natuurlijk wel van belang, je ziet dat de euro verdampt.

Slecht deden platina en palladium het. Daar lijkt de rek er voorlopig uit te zijn. De metalen zijn minder hard nodig, met name in de katalysatoren van auto’s. Kennelijk is er ook voldoende voorraad, want zo stabiel zijn de mijnbouwactiviteiten in deze metalen niet.

Zilver, de stille belofte van veel edelmetaalgoeroes had een mooie stijging maar bleef toch onder die van goud en daarmee ontlokte diezelfde edelmetaalgoeroes de uitspraak dat volgend jaar weleens het jaar van zilver kan worden. Deze uitspraak hoor ik al zo lang ik goud en zilver volg en dat is nu 25 jaar. Maar goed, wellicht krijgen ze eens gelijk.

WIl je weten wat de edelmetalen deden tov de andere assets zoals grondstoffen, mijnbouw en crypto's: lees hier het overzicht 2024
Invstr liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Plaats reactie