Goud
-
- Forum elite
- waarderingen: 2145
Re: Goud
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

De eerste maand, de eerste vergelijking. Ik heb de assets niet veranderd, daardoor kunnen we ook eventueel met vorig jaar vergelijken.
Een maand vol gebeurtenissen die wel degelijk de markten erg volatiel hebben doen zijn. Met als grote uitschieters: Trump en DeepSeek. Al met al niet slecht voor de prijzen van edelmetalen. Maar ook de andere assets lieten zich niet onbetuigd.
Het eerste overzicht van dit jaar: nagenoeg alles in het groen. Meest opvallende daler is wat mij betreft uranium. Hoogste stijgers: aluminium en Goldfield mijnbouwer.
Goud scoorde de ene na de andere ATH in euro’s afgelopen maand. Daar kwam de laatste dagen ook nog de ATH in dollars bij. Zilver liet zich ook niet onbetuigd, maar een ATH zit er nog niet in. Palladium en platina gingen er ook flink op vooruit en het is wachten tot ze opnieuw boven de $1000 gaan scoren. Voor beleggers in de metalen natuurlijk prachtig, voor de ver/gebruikers minder fijn natuurlijk.
Goud heeft de wind mee. Trump en zijn maatje Scott Bessent, pas benoemd als Minister van Financiën, zijn ook goud bulls. Daarnaast wil Trump importheffingen op goud gaan realiseren, het geen de druk op de prijs groter maakt. Met name in de VS. De voorraden slinken en dat is lastig voor de shorters op papier goud, zoals futures.
Neem daarnaast de onrust in de geopolitieke wereld, de centrale banken die meer goud willen kopen en het recept voor verdere stijging is daar.
Zilver, palladium en platina zijn allen nodig in high tech en energie transitie. En de voorraden slinken of staan zelfs droog. China koopt veel op.
Lees hier meer
jean de florette liked last!
Een maand vol gebeurtenissen die wel degelijk de markten erg volatiel hebben doen zijn. Met als grote uitschieters: Trump en DeepSeek. Al met al niet slecht voor de prijzen van edelmetalen. Maar ook de andere assets lieten zich niet onbetuigd.
Het eerste overzicht van dit jaar: nagenoeg alles in het groen. Meest opvallende daler is wat mij betreft uranium. Hoogste stijgers: aluminium en Goldfield mijnbouwer.
Goud scoorde de ene na de andere ATH in euro’s afgelopen maand. Daar kwam de laatste dagen ook nog de ATH in dollars bij. Zilver liet zich ook niet onbetuigd, maar een ATH zit er nog niet in. Palladium en platina gingen er ook flink op vooruit en het is wachten tot ze opnieuw boven de $1000 gaan scoren. Voor beleggers in de metalen natuurlijk prachtig, voor de ver/gebruikers minder fijn natuurlijk.
Goud heeft de wind mee. Trump en zijn maatje Scott Bessent, pas benoemd als Minister van Financiën, zijn ook goud bulls. Daarnaast wil Trump importheffingen op goud gaan realiseren, het geen de druk op de prijs groter maakt. Met name in de VS. De voorraden slinken en dat is lastig voor de shorters op papier goud, zoals futures.
Neem daarnaast de onrust in de geopolitieke wereld, de centrale banken die meer goud willen kopen en het recept voor verdere stijging is daar.
Zilver, palladium en platina zijn allen nodig in high tech en energie transitie. En de voorraden slinken of staan zelfs droog. China koopt veel op.
Lees hier meer
-
- Forum elite
Ik tel, voor een stijgende goudprijs, daar nog geldcreatie bij. (Mijn stelling dat er teveel geld is.) Geldcreatie uit stijgende beurzen, stijgende coins... Allemaal centen die er nog eens bijkomen. Als daar een fractie van herbelegd wordt in goud blijft de vraag dik op peil...
-
- Forum elite
2736.88€...bijna 88k€ per kilo.
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- waarderingen: 2148
En vandaag weer een ATH in USD.
Het zijn mooie tijden voor de goudkevers !
Het zijn mooie tijden voor de goudkevers !
-
- Forum elite
- USSENTERPRISE
- Premiummember
- waarderingen: 2148
Daar geloof ik niet in. Bij de, nu uitgestelde, tarieven op Canada en Mexico werd een uitzondering gemaakt voor edelmetalenjean de florette schreef: ↑05 feb 2025 12:05Heb je daar ergens een tekstje over? US-importtarieven op goud? Had ik nog niets over gehoord.
Als het van Trump zal afhangen slaat hij gewoon alle goud van de gewone man in Amerika aan dus als Amerikaan zou ik niet teveel geloven dat goud hen gaat redden in deze vreemde tijden.USSENTERPRISE schreef: ↑05 feb 2025 15:52Daar geloof ik niet in. Bij de, nu uitgestelde, tarieven op Canada en Mexico werd een uitzondering gemaakt voor edelmetalenjean de florette schreef: ↑05 feb 2025 12:05Heb je daar ergens een tekstje over? US-importtarieven op goud? Had ik nog niets over gehoord.
-
- Forum elite
Vind het ook een vreemde omdat het sowieso geen industriëel metaal is.USSENTERPRISE schreef: ↑05 feb 2025 15:52Daar geloof ik niet in. Bij de, nu uitgestelde, tarieven op Canada en Mexico werd een uitzondering gemaakt voor edelmetalen