meerwaardebelasting

Algemene en actuele financiële onderwerpen
Plaats reactie

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2169

Re: meerwaardebelasting

Bericht door USSENTERPRISE »

abdel schreef: ↑
04 jul 2025 17:57
Dat gaat er ni om dat gij als superrijk beschouwd wordt hé, maar eerder om de belastingen op alle vormen van inkomsten ietwat in dezelfde richting te krijgen. Gaat gaat dat echt zoveel zeer doen dan? Bij mij toch ni echt eigenlijk. Ik zit ook boven die 10.000, en wat ik het afgelopen decennium op de beurs verdiend heb is ronduit schandalig als ge dat vergelijkt met het aantal uren dat mijn moeder voor hetzelfde bedrag moet werken.
Ik vind het eerder straf dat zoveel mensen durven zagen dat ze een beetje belast worden als ze op een jaar meer dan 10.000 euro winst halen op de beurs. Kus toch gewoon uw pollekes dat ge het zo goed hebt? Ik vind het echt ni meer dan normaal, van mij mogen alle vormen van inkomen gelijk belast worden. Arbeid, meerwaarde, interesten, whatever.
Wat niet wil zeggen dat wat er nu voorligt perfect is, verre van.
Gij hebt misschien uw beleggingsgeld geerfd of illegaal verkregen maar ik bij mij is het spaargeld uit mijn netto- inkomen als werknemer. Reeds belast aan tarieven waar ik niets kan over schrijven omdat ik dan telkens moet braken. Die meerwaardemiserie komt er nu nog eens bovenop.
Denk toch eens vijf minuten na man.
sjos liked last!

wimilio
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 211

Bericht door wimilio »

Vraag is ook, wat krijg je in de plaats? Verkorting van de werkloosheid in de tijd?

Zal vooral zijn om die Navo norm van 5% te financieren, zeker?

Begrijp ik niet zo goed, de dreiging voor Europa zal eerder van binnenuit komen, niet van buitenaf.
thomasbergersen liked last!

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 972

Bericht door sjos »

thomasbergersen schreef: ↑
04 jul 2025 18:02
abdel schreef: ↑
04 jul 2025 17:57
Dat gaat er ni om dat gij als superrijk beschouwd wordt hé, maar eerder om de belastingen op alle vormen van inkomsten ietwat in dezelfde richting te krijgen. Gaat gaat dat echt zoveel zeer doen dan? Bij mij toch ni echt eigenlijk. Ik zit ook boven die 10.000, en wat ik het afgelopen decennium op de beurs verdiend heb is ronduit schandalig als ge dat vergelijkt met het aantal uren dat mijn moeder voor hetzelfde bedrag moet werken.
Ik vind het eerder straf dat zoveel mensen durven zagen dat ze een beetje belast worden als ze op een jaar meer dan 10.000 euro winst halen op de beurs. Kus toch gewoon uw pollekes dat ge het zo goed hebt? Ik vind het echt ni meer dan normaal, van mij mogen alle vormen van inkomen gelijk belast worden. Arbeid, meerwaarde, interesten, whatever.
Wat niet wil zeggen dat wat er nu voorligt perfect is, verre van.
Omdat er zoveel mensen zijn die geld op het spaarboekje parkeren in belgie, dan doet dat procentueel genomen de mensen die wel beleggen meest zeer ja, daar kan geen belastingverlaging tegen op. Uw moeder kon het geld ook belegd hebben. Als je als gewone mens belegd ga je ook nooit superrijk worden. Ik geef toe dat mensen die beleggen meestal wel iets rijker zijn, maar er is de laatste jaren een democratisering gebeurd. Dus de regering zal hier op termijn door het compounding effect heel veel mensen mee belasten of wegjagen.

En het is gewoon de belasting en administratie te veel. 10% is niet niks hé, en als je ziet naar wat het geld gaat? Ik ken mensen met een ziekteuitkering van 1700 euro netto die al 2 jaar gewoon thuis zitten.

Als alle inkomens gelijk belast worden, is het kapitaal hier weg... En bij de meerwaardebelasting is het hetzelfde: de inkomsten uit roerende voorheffing kunnen even veel dalen als het kapitaal hier wegvlucht als die taks opbrengt.
HET THEMA volgend jaar op beursforums, kanaal Z, De Tijd enz: Kapitaalvlucht

Want o.a. wie verkocht heeft, gaat tweemaal nadenken voor hij weer belegd in aandelen
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

pate
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1332

Bericht door pate »

USSENTERPRISE schreef: ↑
02 jul 2025 18:45
pate schreef: ↑
02 jul 2025 17:26
Als buy-and-hold belegger probeer ik wat extra rendement te behalen door zo nu en dan calls te schrijven. Veronderstel ik schrijf vandaag een call waardoor ik me bereid toon om tot juni 2026 100 aandelen GBL te verkopen aan 85 euro. Vandaag ontvang ik voor de verkoop van die call een premie van 100 euro. Indien GBL het komende jaar niet boven de 85 euro noteert dan loopt die call volgend jaar juni waardeloos af. Hoe gaat men dat bekijken in verband met de meerwaardebelasting van “10 procent op gerealiseerde MEERWAARDEN BIJ DE VERKOOP van financiële activa” ? Op het moment dat die call verkocht (geschreven) wordt is er geen meerwaarde. En op het moment dat de call afloopt is er geen verkoop lijkt me.
Nog een grijze zone maar ik vrees dat die 100€ premie meerwaarde is.
Ze gaan dat inderdaad als meerwaarde beschouwen want anders zou de optiehandel in Brussel net zo druk worden als in Amsterdam vermoed ik ;) .

Fictief voorbeeld: iemand koopt (begin 2026) aandelen aan 100 euro. Het aandeel doet het goed en een jaar later noteert het aan 140 euro. Iemand die dan zou willen verkopen zou een kortlopende call kunnen schrijven met een uitoefenprijs van 100 euro en een optiepremie van iets meer dan 40 euro opstrijken. Bij het aflopen van de optie zouden de aandelen dan verkocht worden aan 100 euro. Bij de verkoop van de aandelen zelf zou geen meerwaarde (100 - 100 = 0) geboekt worden. Benieuwd naar de wetteksten.
sjos liked last!

thomasbergersen
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 48

Bericht door thomasbergersen »

Dat staat nog niet in akkoord ze gaan voor bijzondere financiële activa wel aparte regels opmaken staat erin. Ik heb het akkoord van 5 pagina's hier liggen thuis. Leuk voorbeeldje wel :P
sword1 liked last!

sword1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 50

Bericht door sword1 »

Wie zeker gesjost zijn, zijn de brave mensen die vastrentende producten hebben gekocht zoals termijnrekeningen voor een langere periode en die aflopen in de komende 3 jaar!! Die hebben geen!! keuze!!! Nu kunt u toch niet gaan zeggen dat deze mensen op winstbejag uit zijn? Deze dekken nog niet eens de inflatie!!! Wat altijd de retoriek was bij vooruit!!

pate
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1332

Bericht door pate »

sword1 schreef: ↑
06 jul 2025 09:43
Wie zeker gesjost zijn, zijn de brave mensen die vastrentende producten hebben gekocht zoals termijnrekeningen voor een langere periode en die aflopen in de komende 3 jaar!! Die hebben geen!! keuze!!! Nu kunt u toch niet gaan zeggen dat deze mensen op winstbejag uit zijn? Deze dekken nog niet eens de inflatie!!! Wat altijd de retoriek was bij vooruit!!
https://www.tijd.be/netto/analyse/spare ... 20bijkomen.

"Niet alle Belgische personen zullen de meerwaardebelasting voelen. Wie bij zijn bank alleen een zichtrekening, een spaarboekje en/of een termijnrekening heeft, zal niet onderworpen worden aan de meerwaardebelasting. Ook als daar fiscale pensioenspaarproducten zoals een pensioenspaarfonds, een pensioenspaarverzekering of het langetermijnsparen bijkomen."

Op termijnrekeningen betaal je gewoon de roerende voorheffing en daarmee is de kous af.

sansouci
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 7

Bericht door sansouci »

Schietgebedje voor het vallen van de regering.
USSENTERPRISE liked last!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2146

Bericht door jean de florette »

sansouci schreef: ↑
06 jul 2025 18:13
Schietgebedje voor het vallen van de regering.
Vind dat geen goede oplossing. Er zijn ook wat goede maatregelen (schoolverlaters niet oneindig pamperen à 1350€ per maand bvb.). Nu nog 10.000 minder politieke postjes, en het gaat pas echt in de goede richting.
Die 10%, vind dat geen probleem, enkel het verschil in behandeling tussen meer- en minwaarden. dat zou niet moeten... En opt-out, en alles via de belastingbrief, ook een mogelijkheid, dat is niet direct iets waar ik op zit te wachten.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2146

Bericht door jean de florette »

pate schreef: ↑
06 jul 2025 10:13
"Niet alle Belgische personen zullen de meerwaardebelasting voelen. Wie bij zijn bank alleen een zichtrekening, een spaarboekje en/of een termijnrekening heeft, zal niet onderworpen worden aan de meerwaardebelasting. Ook als daar fiscale pensioenspaarproducten zoals een pensioenspaarfonds, een pensioenspaarverzekering of het langetermijnsparen bijkomen."

Op termijnrekeningen betaal je gewoon de roerende voorheffing en daarmee is de kous af.
Zou kunnen, neveneffest, een goedkope herkapitalisering van de banken. Geld dat naar spaarboekjes en termijnrekeningen vloeit. 'k Ga dat toch ook bekijken.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

Plaats reactie