Bpost

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Mannie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 348

Bpost

Bericht door Mannie »

De Europese Commissie zet donderdag waarschijnlijk het licht op groen voor het vijfde beheerscontract van Bpost. Daardoor ligt de weg naar de beursgang helemaal open. BrusselBpost kan donderdag naar alle waarschijnlijkheid een punt zetten achter jaren onderhandelen met de Europese Commissie. Die geeft dan eindelijk haar fiat voor het vijfde beheerscontract van Bpost. In dat contract wordt omschreven welke publieke dienstverlening van het overheidsbedrijf wordt verwacht en het bedrag dat de Belgische overheid bereid is om daarvoor te betalen. Volgens onze informatie zou in de vijfde beheersovereenkomst jaarlijks zo'n twintig miljoen euro minder gaan naar de financiering van de openbare dienstverlening. Bpost kan nu voor de openbare dienstverlening elk jaar rekenen op ongeveer 310 miljoen euro. Het gros van dat bedrag, ongeveer 200 miljoen euro, gaat naar de verdeling van de kranten. Dat is eigenlijk een onrechtstreekse subsidiëring van de krantensector. Het verdelen van de kranten zou vanaf 2016 openbaar aanbesteed moeten worden. Het beheerscontract waarover Europa donderdag het fiat geeft, loopt tot 2015. Bpost is trouwens met de Europese Commissie en de Belgische overheid al overeengekomen voor de periode 2011 en 2012 ongeveer 125 miljoen euro aan onrechtmatige staatssteun terug te betalen aan de Belgische staat. Netto komt dat neer op een bedrag van 80 miljoen euro, want die terugbetaling is fiscaal aftrekbaar. Vorig jaar betaalde Bpost al 420 miljoen euro (300 miljoen euro# netto terug voor de periode 1992-2010. De commissie oordeelde dat Bpost dankzij haar monopoliepositie jarenlang overdreven winsten had gemaakt. Sinds 1 januari 2011 is de postmarkt in ons land echter vrijgemaakt. Met de goedkeuring van het vijfde beheerscontract zijn voor Bpost alle Europese besognes van de baan en ligt de weg open voor de beursgang. Het ontwerp-prospectus wordt momenteel onder de loep genomen door de beurswaakhond FSMA. Algemeen wordt verwacht dat Bpost nog voor de zomer naar de beurs trekt
(De Standaard)

Zijn er onder ons geĂŻnteresseerden?
Boeleke schreef:
Wat een kinderachtig forum is dit hier. Dit werd me aangeraden door een vriend. Heeft dit met de beurs te maken of met een muppetshow? Een wandelende eend,La vache qui rit en nog wat belachelijke bewegende beelden.Allesbehalve beursgerelateerd mijn gedacht .

wiedes
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 72

Re: Bpost

Bericht door wiedes »

Afblijven is de boodschap. Op middellange termijn gaat dit onvermijdelijk naar beneden.
Hun grootste asset is het personeel en we weten allemaal dat een werknemer in België peperduur is.
Hoewel er zeker veel gemotiveerde, hardwerkende mensen bij Bpost zijn is de toegevoegde waarde die ze kunnen creeren zeer beperkt. De generatie die nog brieven schrijft is trouwens langzaam maar zeker aan het uitsterven.

BosAap
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Bericht door BosAap »

Ik ga het toch opvolgen. Met alle online bestellingen is er een steeds grotere markt voor de 'pakjes' leveringen. Of ik ook effectief aandelen koop zal vooral afhangen van wat de overheid van plan is met haar aandelenpakket te doen.

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 12038

Bericht door charel01 »

Ik heb nog nooit meegedaan aan een beursintroductie. Meestal staan ze na een maand al een stuk lager. ;)

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 764

Bericht door wimvd »

Ik blijf er heel ver vanaf. Ze zijn actief voornamelijk in 2 takken: logistiek en banking. Beide takken die het nu heel zwaar te verduren krijgen. Tel daarbij op de ongelooflijk hoge personeelskost, veel mensen die met pensioen gaan en dus duur zijn, hun veel te hoge tarieven (velen versturen pakjes via Kiala is +- 20% goedkoper). Dit kan na introductie alleen maar naar beneden gaan, zeker als ze er nog een absurd hoge openingskoers aan gaan koppelen. Voor de shorters onder ons wel een heel interessant aandeel :D

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 900

Bericht door Lukang »

'Belegging in een postbedrijf is a priori geen aanrader'
http://moneytalk.knack.be/economie/geld ... 060948.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save cofb immo unc gsk gblb prx nel vow3 bar una en fondsen

spoorloos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 106

Bericht door spoorloos »

Zolang ze aan elke brievenbus moeten stoppen om er telkens Ă©Ă©n foldertje in te steken, gaat dat bedrijf niet goed draaien. Brieven komen er nog amper (email facturen, rekeninguittreksels, enz.), pakjes zie ik evenveel met ups en DHL komen, en inderdaad Kiala.
Ik verstuur nogal wat pakjes, en als ik zie wat Duitsers naar mij kunnen sturen voor 6 €, kostprijs in de omgekeerde richting minstens 12, dikwijls 16, dan denk ik dat bpost veel te duur is. Ook binnen Duitsland versturen zij kleine pakjes voor een habbekrats, maar alles wat hier dikker is dan 3 cm kost evenveel als een pak van 2kg, zelfs al weegt het maar 50 gr.
Dus die pakjesdienst van bpost, gaat ofwel veel concurrentie krijgen, en minder rendabel worden, of veel goedkoper, en minder rendabel worden.

De Wereld
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1009

Bericht door De Wereld »

Daar blijf ik alleszins van af!

BROWN
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 40

Bericht door BROWN »

Gewoon AFBLIJVEN.

Er zijn 2 mogelijke scenario's :

1. Jan met de pet tekent massaal in ; de koers gaat van bij de start enkele percenten hoger, de grote bonzen verkopen en Jan blijft over met een minwaarde + zijn pet.

2. Jan met de pet houdt zich totaal afzijdig ; de koers gaat gewoon hoger ; op het moment dat Bank DEGROOF en KBC Securities melden dat BPOST " NOG STEEDS KOOPWAARDIG IS ", stapt Jan met de pet toch in en starten de BIG GUYS hun verkoop. Jan met de pet blijft over met een minwaarde + zijn pet.

In beide gevallen is het resultaat voor Jan hetzelfde !
ABN liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 12038

Bericht door charel01 »

Vandaag een update op "De Tijd"
Waarde Bpost ongeveer 3 miljard
Ga het artikel niet plaatsen wegens kopieerrechten.
Samengevat, mikt men op de particuliere belegger en is men deze aan het benaderen door het sturen van brieven. Ik heb nog niets in mijn brievenbus gehad, swat.
Men spreekt van een intekenprijs van niet meer dan enkele tientallen euro's.
Is natuurlijk een ruime marge 10 euro of 90 euro. Tot nu toe is de intekenprijs nog niet gekend.
Volgende dagen zal er wel meer info verschijnen. Benieuwd wat andere forumleden ervan gaan vinden. Ikzelf heb donderdag een obligatiefonds verkocht, 4% verlies dit jaar, twee redenen, de lange termijnrente is in groeilanden aan het stijgen en wisselkoersschommelingen. Ik ben er goed mee geweest, maar zoek nu wel een alternatief voor als lange termijn belegging. Liefst met zoveel mogelijk opbrengst en zo veilig mogelijk.
Alleman zoekt dat natuurlijk, benieuwd of Bpost mee in aanmerking komt om in te stappen.

Plaats reactie