Umicore
-
- Forum actieveling
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 03 nov 2013 00:56
- waarderingen: 38
Re: Umicore
ik hoop dat de capital markets day snel online komt
want koers is al licht stijgende sinds die dag dus dat is wel een goed teken
want koers is al licht stijgende sinds die dag dus dat is wel een goed teken
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


Re: Umicore
Vandaag ex-dividend 0,25%
Re: Umicore
Straf dat ze nog dividend geven.
Hoe zien jullie de toekomst?
Denk van kwaad nu naar nog erger op termijn , als je ziet wat nieuwe soorten batterijen er komen wereldwijd
- barco- - cofinimmo- - kbc ancora- Solvay barco Basic-fit
-econocom- -Nyxoah--umicore-
-econocom- -Nyxoah--umicore-
- Blackadder
- Premiummember
- Berichten: 5223
- Lid geworden op: 04 mei 2012 17:19
- waarderingen: 2618
Re: Umicore
-
- Forum newbie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 15 apr 2019 11:22
- waarderingen: 0
Re: Umicore
Ze zullen in eerste instantie de waarde uit hun andere business groups (Catalysis, Recycling en specialty checimals) gaan maximalizeren terwijl ze hun investeringen in batterij technology gaan beperken tot wat nodig is om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen. Een overname aan deze koersen lijkt me ook niet zo ver gezocht. De dure € werkt wat tegen, maar dan lijkt Umicore met zijn toch behoorlijk unieke recycling technologie, wereldwijde footprint,... eerder een koopje
Re: Umicore
Uit de Tijd
CEO's geven droom zelfstandige Europese batterij-industrie op
Umicore-CEO Bart Sap: 'We zullen China moeten omarmen om ons te helpen met de productie van batterijen in Europa'
Het is een illusie dat Europa ondanks miljarden euro's subsidie nog in staat is een eigen batterij-industrie uit de grond te stampen. De voorsprong van Chinese accureuzen is veel te groot, aldus de toplui van Umicore en Eramet.
'We zullen China moeten omarmen om ons te helpen hier in Europa batterijen te bouwen. Zo niet riskeren we voor onze mobiliteit afhankelijk te worden van China', zei Bart Sap, de CEO van materiaaltechnologieconcern Umicore, dinsdag in Financial Times. Hij boorde zo de resterende hoop en ambitie van Europa voor de uitbouw van een eigen zelfstandige batterij-industrie de grond in.
Zijn visie wordt gedeeld door Eramet, de Franse mijnbouwgroep die onder meer grondstoffen voor de batterij-industrie delft. De vertrekkende voorzitster van Eramet, Christel Bories, zei in Financial Times dat Europa 'realistisch' moet zijn en dient te erkennen dat Chinese batterijmakers als CATL en BYD een 'enorme' voorsprong hebben. 'Het heeft geen zin vanaf nul te beginnen zonder gebruik te maken van de Chinese technologie', verzucht Bories.
De batterij-industrie is op mondiale schaal uitgegroeid tot een van de meest strategische economische sectoren als gevolg van de vergroening van de energiesector en de automobiliteit. Europa betitelde de hele keten rondom batterijen daarom tot strategisch - van het delven van de grondstoffen, de raffinage ervan, de productie van batterijmaterialen en de batterijen zelf tot de recyclage ervan. Ook kwamen er subsidieprogramma's van miljarden euro's. De ambities kregen eind vorig jaar echter een stevige knauw toen hét uithangbord van de Europese batterij-industrie, het Zweedse Northvolt, omviel als gevolg van te hoge ambities en mismanagement.
Tegelijk ontwikkelt de markt voor elektrische auto's zich grilliger dan gehoopt en rukte vanuit China de LFP-batterij op, die totaal anders is dan de NMC-accu's waarop de Europese spelers hadden ingezet. Ambitieuze plannen voor Europese gigafabrieken werden uitgesteld en wellicht definitief opgeborgen. Dat zorgde ervoor dat de batterijmaterialendivisie van Umicore zich in een mum van tijd ontwikkelde van sterspeler tot zorgenkindje van de Belgische multinational. Toenmalig CEO Matthias Miedreich werd vervangen door Sap, die niet anders kon dan honderden miljoenen euro's op de divisie af te schrijven en de ambities fors af te slanken.
Lees meer
CATL: China’s breekijzer voor de elektrificatie van de wereld
De uiterst succesvolle beursgang van 's werelds grootste batterijbouwer CATL vorige week in Hong Kong en enkele technologische doorbraken van het nummer twee BYD op het gebied van snelladen onderstreepten dit jaar nog maar eens de Chinese hegemonie. Daarom gooien Sap en Bories nu de handdoek in de ring gooien.
Ze roepen de Europese Commissie op in te zetten om samenwerking met Chinese batterijbedrijven, in plaats van ze invoertarieven op te leggen. Om toch nog enigszins grip te houden op de strategische industrie kan Europa wel van Chinese batterijbedrijven die hier investeren eisen dat ze joint ventures met Europese sectorgenoten aangaan en daarin niet alleen de winst maar ook technologische kennis delen.
Zo kan de Europese batterij-industrie zich, in analogie van de Chinese auto-industrie in de jaren 90, stap voor stap zelf ontwikkelen. De Commissie heeft zulke voorwaarden al gesteld voor een nieuw subsidiepakket voor batterij-bedrijven dat eind vorig jaar werd opgesteld.
sjos liked last!
CEO's geven droom zelfstandige Europese batterij-industrie op
Umicore-CEO Bart Sap: 'We zullen China moeten omarmen om ons te helpen met de productie van batterijen in Europa'
Het is een illusie dat Europa ondanks miljarden euro's subsidie nog in staat is een eigen batterij-industrie uit de grond te stampen. De voorsprong van Chinese accureuzen is veel te groot, aldus de toplui van Umicore en Eramet.
'We zullen China moeten omarmen om ons te helpen hier in Europa batterijen te bouwen. Zo niet riskeren we voor onze mobiliteit afhankelijk te worden van China', zei Bart Sap, de CEO van materiaaltechnologieconcern Umicore, dinsdag in Financial Times. Hij boorde zo de resterende hoop en ambitie van Europa voor de uitbouw van een eigen zelfstandige batterij-industrie de grond in.
Zijn visie wordt gedeeld door Eramet, de Franse mijnbouwgroep die onder meer grondstoffen voor de batterij-industrie delft. De vertrekkende voorzitster van Eramet, Christel Bories, zei in Financial Times dat Europa 'realistisch' moet zijn en dient te erkennen dat Chinese batterijmakers als CATL en BYD een 'enorme' voorsprong hebben. 'Het heeft geen zin vanaf nul te beginnen zonder gebruik te maken van de Chinese technologie', verzucht Bories.
De batterij-industrie is op mondiale schaal uitgegroeid tot een van de meest strategische economische sectoren als gevolg van de vergroening van de energiesector en de automobiliteit. Europa betitelde de hele keten rondom batterijen daarom tot strategisch - van het delven van de grondstoffen, de raffinage ervan, de productie van batterijmaterialen en de batterijen zelf tot de recyclage ervan. Ook kwamen er subsidieprogramma's van miljarden euro's. De ambities kregen eind vorig jaar echter een stevige knauw toen hét uithangbord van de Europese batterij-industrie, het Zweedse Northvolt, omviel als gevolg van te hoge ambities en mismanagement.
Tegelijk ontwikkelt de markt voor elektrische auto's zich grilliger dan gehoopt en rukte vanuit China de LFP-batterij op, die totaal anders is dan de NMC-accu's waarop de Europese spelers hadden ingezet. Ambitieuze plannen voor Europese gigafabrieken werden uitgesteld en wellicht definitief opgeborgen. Dat zorgde ervoor dat de batterijmaterialendivisie van Umicore zich in een mum van tijd ontwikkelde van sterspeler tot zorgenkindje van de Belgische multinational. Toenmalig CEO Matthias Miedreich werd vervangen door Sap, die niet anders kon dan honderden miljoenen euro's op de divisie af te schrijven en de ambities fors af te slanken.
Lees meer
CATL: China’s breekijzer voor de elektrificatie van de wereld
De uiterst succesvolle beursgang van 's werelds grootste batterijbouwer CATL vorige week in Hong Kong en enkele technologische doorbraken van het nummer twee BYD op het gebied van snelladen onderstreepten dit jaar nog maar eens de Chinese hegemonie. Daarom gooien Sap en Bories nu de handdoek in de ring gooien.
Ze roepen de Europese Commissie op in te zetten om samenwerking met Chinese batterijbedrijven, in plaats van ze invoertarieven op te leggen. Om toch nog enigszins grip te houden op de strategische industrie kan Europa wel van Chinese batterijbedrijven die hier investeren eisen dat ze joint ventures met Europese sectorgenoten aangaan en daarin niet alleen de winst maar ook technologische kennis delen.
Zo kan de Europese batterij-industrie zich, in analogie van de Chinese auto-industrie in de jaren 90, stap voor stap zelf ontwikkelen. De Commissie heeft zulke voorwaarden al gesteld voor een nieuw subsidiepakket voor batterij-bedrijven dat eind vorig jaar werd opgesteld.
Re: Umicore
Dit impliceert op termijn dat de Chinezen misschien wel een stuk eigenaar zullen worden van Umicore. Of dat Umicore zijn batterijen tak kan afzonderen in een joint adventure met een Chinese investeerder?
-
- Forum actieveling
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 04 jul 2014 17:36
- waarderingen: 66
Re: Umicore
Kan iemand de positieve marktevolutie verklaren?
+20% op een maand tijd lijkt me we heel straf zonder enig noemenswaardig nieuws, ofwel mis ik iets, ofwel valt dat 1 augustus weer een heel stuk terug…
+20% op een maand tijd lijkt me we heel straf zonder enig noemenswaardig nieuws, ofwel mis ik iets, ofwel valt dat 1 augustus weer een heel stuk terug…
Re: Umicore
Is algemeen bij de achtergestelde aandelen. Zeker na de korte dip door Trump zijn deze aandelen aan herstel toe en staan ze in se nog steeds laag qua koersvorming. Proximus, Umicore, Econocom, Agfa, Xfab, Melexis etcetera...HowToLoseMoney schreef: ↑04 jun 2025 12:34Kan iemand de positieve marktevolutie verklaren?
+20% op een maand tijd lijkt me we heel straf zonder enig noemenswaardig nieuws, ofwel mis ik iets, ofwel valt dat 1 augustus weer een heel stuk terug…
-
- Forum actieveling
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 04 jul 2014 17:36
- waarderingen: 66
Re: Umicore
Ik volg je wel, maar Umicore is uit je lijstje de grootste steiger en ter gelijker tijd in mijn ogen de moeilijkst te verantwoorden stijging