Tessenderlo

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

reteiP
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 745

Re: Tessenderlo

Bericht door reteiP »

Door dat agressief afschrijven moet de boekwaarde ook ferm onderschat zijn en ook daar noteren ze spotgoedkoop.

thomasbergersen
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 29

Bericht door thomasbergersen »

Iemand die het vershil tussen potash en phosphate meststoffen kan uitleggen?

Heb ik het goed voor dat tessenderlo nu in europa niks meer uit rusland gebruikt? Maar in Amerika wel uit Wit-Rusland importeert? Ik begrijp ook niet zo goed in welke meststoffen door de europese sancties getroffen worden?

Als je bijv kijkt naar eurochem dat vooral in phosphate actief is, zijn die meer dan 25% wereldwijd gegroeid door goedkope russische export? Iemand die de markt begrijpt?

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1414

Bericht door Umi »

thomasbergersen schreef: ↑
05 jan 2025 23:06
Iemand die het vershil tussen potash en phosphate meststoffen kan uitleggen?

Heb ik het goed voor dat tessenderlo nu in europa niks meer uit rusland gebruikt? Maar in Amerika wel uit Wit-Rusland importeert? Ik begrijp ook niet zo goed in welke meststoffen door de europese sancties getroffen worden?

Als je bijv kijkt naar eurochem dat vooral in phosphate actief is, zijn die meer dan 25% wereldwijd gegroeid door goedkope russische export? Iemand die de markt begrijpt?
Europa mag niet meer uit (Wit-)Rusland importeren van de EU. Denk dat dit vooral naar China gaat (tenzij er ondertussen toch transport is via Russische havens).
Dus TESB koopt via Canada (met omweg via Panama kanaal).
Phosfate rock komt vooral uit Marocco en China (wordt oa gebruikt voor LFP batterijen),

Potash komt uit mijnen; zijn kaliumhoudende mineralen/zouten (Kalium =potassium int Engels).
Phosphate fertilizers zijn op basis van fosfor (P). 'De Fosfat' is volgens mij toe (of verkocht?) in Ham, Sulfat zit er nog wel; als ik me niet vergis maken ze er Kaliumsulfaat van.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1414

Bericht door Umi »

Dubbel ...

thomasbergersen
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 29

Bericht door thomasbergersen »

Klopt idd. In Amerika kunnen ze wel nog van Rusland importeren maar Canada is daar waarschijnlijk goedkoper. En wellicht gaat een deel van wat in China beland als afgewerkt product dan weer naar Europa.
Ik dacht idd dat ze enkel sop oplossingen aanbieden uit sulphur/sulphate.
Moest de oorlog kunnen beeĂŻndigen binnen nu en 10 jaar zal het aandeel wellicht stijgen.

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1879

Bericht door bertje »

Een kleine steekproef bij analisten levert meteen een rist potentiële delistingkandidaten op.
Met stip op Ă©Ă©n: Tessenderlo, het industrieconglomeraat van Luc Tack. Door de constante inkoop van eigen aandelen versterkt Tack indirect maar gestaag zijn greep op Tessenderlo. In het kapitaal zitten geen grote tegenstanders meer en het aandeel noteert goedkoop, ook al omdat Tack en co. de gewoonte hebben om met erg voorzichtige prognoses te komen. Het eindspel lijkt bij Tessenderlo al een tijd ingezet. De vraag is niet of er een uitkoopbod komt, maar wanneer.

Plaats reactie