Barco

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2164

Re: Barco

Bericht door USSENTERPRISE »

sjos schreef: ↑
18 jul 2024 08:55
USSENTERPRISE schreef: ↑
17 jul 2024 19:31
Filoe schreef: ↑
17 jul 2024 16:23
Het valt wel op dat het allemaal kleine orders zijn. Het is op dit ogenblik nog de kleine belegger die aan zet is.
Voor de rest zullen we het najaar moeten afwachten en wat de 'grote jongens' gaan doen als ze terug zijn uit vakantie. Het stemt wel hoopvol dat diegenen die een paar weken geleden short zijn gegaan nu op hun nagels bijten. Al weet ik niet hoelang een short-termijn is. Iemand een idee? Ik ben er niet erg mee vertrouwd met die materie.
Een standaard shorttermijn is er niet. Zolang de shorter de aandelen kan ontlenen, kan hij short blijven staan. De aandelen ontlenen of ontvangen in een repo heeft natuurlijk zijn prijs.
En naast die prijs die hoger wordt naarmate de aandelen geleend blijven, is er ook nog het risico bij een flukse stijging van de aandeelkoers dat de ontlener (bank, broker) de aandelen asap terug vraagt, waardoor de ontlener ze MOET aankopen op de vrije markt. Al meerdere hedgefunds zijn hierdoor gekelderd.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat de kans bestaat dat de UITlener asap zijn aandelen terug vraagt. Dit kan hij natuurlijk alleen maar als hij dat contractueel ook kan. Wanneer hij bijvoorbeeld zijn aandelen heeft uitgeleend voor een vaste termijn van zes maanden dan kan hij dit niet.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 969

Bericht door sjos »

18 jul 2024 10:38
Filoe schreef: ↑
17 jul 2024 16:23
Het valt wel op dat het allemaal kleine orders zijn. Het is op dit ogenblik nog de kleine belegger die aan zet is.
Voor de rest zullen we het najaar moeten afwachten en wat de 'grote jongens' gaan doen als ze terug zijn uit vakantie. Het stemt wel hoopvol dat diegenen die een paar weken geleden short zijn gegaan nu op hun nagels bijten. Al weet ik niet hoelang een short-termijn is. Iemand een idee? Ik ben er niet erg mee vertrouwd met die materie.
Een standaard shorttermijn is er niet. Zolang de shorter de aandelen kan ontlenen, kan hij short blijven staan. De aandelen ontlenen of ontvangen in een repo heeft natuurlijk zijn prijs.
En naast die prijs die hoger wordt naarmate de aandelen geleend blijven, is er ook nog het risico bij een flukse stijging van de aandeelkoers dat de ontlener (bank, broker) de aandelen asap terug vraagt, waardoor de ontlener ze MOET aankopen op de vrije markt. Al meerdere hedgefunds zijn hierdoor gekelderd.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat de kans bestaat dat de UITlener asap zijn aandelen terug vraagt. Dit kan hij natuurlijk alleen maar als hij dat contractueel ook kan. Wanneer hij bijvoorbeeld zijn aandelen heeft uitgeleend voor een vaste termijn van zes maanden dan kan hij dit niet.
Mijn fout, ontlener was bedoeld als uitlener. Ik dacht dat de standaard formule was dat bij heftige schommelingen, de UITlener het pakket aandelen kon terugvragen wat de (naakte) ONTlener (naked shorting) verplichtte tot het werkelijk aankopen van aandelen die dan naar de UITlener gaan. Als (werkelijke) belegger in aandelen ondervindt men wel de neerwaartse druk op de koers door de (naakte) shorters. Altijd interessant om te weten welke aandelen het meest geshort worden en voor hoeveel procent.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Brecht
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 88

Bericht door Brecht »

jens_dev schreef: ↑
04 jul 2024 14:06
Wat Filou zegt. De consensus gaat nu al uit van een low to mid single digit omzetdaling dit jaar. Weet je waar diezelfde consensus momenteel vanuit gaat? Een vrije kasstroom van meer dan €300m over de komende 3 jaar. Dat is 50% op de ondernemingswaarde. Je gaat zelfs niet lang moeten wachten op die verdubbeling imo. Barco moet cash aan het werk zetten: een gerichte overname en/of agressieve buybacks.
Barco's aangekocht of bijgekocht?
Ikzelf heb ze blijven behouden, maar weet nog niet of ik nogmaals een pakket wil bijkopen aan huidige koersen.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2164

Bericht door USSENTERPRISE »

18 jul 2024 17:47
18 jul 2024 10:38

Mijn fout, ontlener was bedoeld als uitlener. Ik dacht dat de standaard formule was dat bij heftige schommelingen, de UITlener het pakket aandelen kon terugvragen wat de (naakte) ONTlener (naked shorting) verplichtte tot het werkelijk aankopen van aandelen die dan naar de UITlener gaan. Als (werkelijke) belegger in aandelen ondervindt men wel de neerwaartse druk op de koers door de (naakte) shorters. Altijd interessant om te weten welke aandelen het meest geshort worden en voor hoeveel procent.
Het komt erop neer dat ont- en uitlener vrij zijn om afspraken te maken. Als je als shorter bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij vindt die haar aandelen wil uitlenen voor een jaar dan is die shorter een jaar gerust. Wat de markt ondertussen doet is niet belangrijk.

Filoe
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 81

Bericht door Filoe »

Brecht schreef: ↑
18 jul 2024 20:34
jens_dev schreef: ↑
04 jul 2024 14:06
Wat Filou zegt. De consensus gaat nu al uit van een low to mid single digit omzetdaling dit jaar. Weet je waar diezelfde consensus momenteel vanuit gaat? Een vrije kasstroom van meer dan €300m over de komende 3 jaar. Dat is 50% op de ondernemingswaarde. Je gaat zelfs niet lang moeten wachten op die verdubbeling imo. Barco moet cash aan het werk zetten: een gerichte overname en/of agressieve buybacks.
Barco's aangekocht of bijgekocht?
Ikzelf heb ze blijven behouden, maar weet nog niet of ik nogmaals een pakket wil bijkopen aan huidige koersen.
Nee, niet bijgekocht. Had het misschien beter gedaan maar heb er voorlopig genoeg. Zit in een twijfelperiode :D . Barco zit al 3 jaar in een neerwaartse trend en laat liever wat winst aan mij voorbij gaan tot ik zie dat het tij gekeerd is op ernstige basis.

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1898

Bericht door bertje »

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 969

Bericht door sjos »

bertje schreef: ↑
29 jul 2024 20:18
zeer groot kooporder:
https://www.fsma.be/nl/node/436287
"Zonder een sterke referentie aandeelhouder als Charles Beauduin was BARCO misschien al lang een overname prooi geworden of was het bedrijf onder druk van een kortzichtige internationale investeerder op een onbesuisde manier in stukken gekapt."

Stijn Fockedy in Trends 25 juli 2024
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Oscarito
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 54

Bericht door Oscarito »

Mooi artikel op Forbes gisteren.
https://www.forbes.com/sites/bennyharev ... g-screen/

Barco Light Steering Brings True HDR To The Big Screen

While some may believe cinema is struggling, for many, the big screen is still the best way to experience a film. However, in terms of image quality, it technically remains a step behind what consumers have been enjoying at home for some years: and that’s high dynamic range (HDR).

An HDR image will, by definition, present a greater range of luminance values than standard dynamic range (SDR). Assuming the display is up to snuff it provides a better, more natural-looking image that closely represents on screen what we see in real life: a bright sun dazzling in the sky, and details in the shadows, all at the same time. However, while HDR has been available on TVs for many years, cinematic projection has been limited, in the main, to SDR. Thanks to Barco, which celebrates its 90th anniversary this year, this is about to change.
The company’s projectors power over half of the world’s cinemas with over 100,000 installations. It was key in transitioning the industry from film projection to digital, a process that was introduced by Star Wars: Attack of the Clones (the first film to be both shot and projected digitally) and accelerated in 2009 by customer demand to see Avatar in 3D, which required theaters to go digital.

...The company also says that it will be rolling out the system to other cities in the USA over the coming weeks, in partnership with major chains such as AMX, Regal, and others.

Introducing light steering

To learn more about the technical developments I spoke with one of the systems’ inventors, Barco’s executive vice president Gerwin Damberg.

As part of the original team at Brightside Technologies, Damberg is one of the pioneers of the HDR space. Brightside was the first company to focus on high-brightness display technologies for HDR. Acquired by Dolby in 2007, the system was renamed Dolby Vision, support for which is now baked into most major brands of TV, with content delivered by most streaming services.

Damberg was also part of the team that created Dolby Cinema, a version of the technology for cinematic presentation. It’s no surprise then that he is complimentary about the system but points out that while Dolby Cinema is sometimes referred to as HDR, it’s more accurately described as extended dynamic range: and he declares HDR by Barco to be, simply, better.

“It’s been a bit of a project,” he says. “We're on a bit of a mission to change cinema to what I would call true HDR.”

loe
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 47

Bericht door loe »

Vandaag weer bloedrood!

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2145

Bericht door jean de florette »

Lijkt wat op een umi-bis... Had in m'n hoofd een aankooplimiet onder de 11.45€, daar zijn we nu, ineens, twijfel.
Management, erg stil tegenwoordig, had een betere 2de jaarhelft voorzien, maar,... Duitse industrie niet best (én dat is ook voor België een groeimotor), China beursstimulus, maar niet daaronder - de industrie - werkgelegenheid - vastgoedbubbel, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Uitstel van bestellingen in China omwille van controle op corruptie... Zie Agfa, die zitten daar ook mee niet goed draaien, Barco niet beter, geen idee of die bestellingen terug aantrekken, denk dat dat nog niet op normale niveau's zit ('k denk dan ook nog aan een anti-westerse houding om dit beeld te complementeren, zie Franse likeuren maar, die ineens 35% invoerheffingen aan hun broek kregen als reactie op heffingen door de EG op EV's). China als supergroeimarkt - toch ook een risico.
Laagste koers daarnet 11.23€. Koopje? Of toch maar afwachten op wat geluid vanuit het management? 'k enk dat ik voor het 2de ga.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

Plaats reactie