Smartphoto (voorheen Spector)
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
(ABM FN) Smartphoto Group zag de omzet in het eerste halfjaar licht dalen maar het nettoresultaat ging in het rood door onder meer hoge kosten voor uitbreidingen. Dit bleek uit een persbericht van de fotospecialist op woensdagavond.
De stijging in de categorie ‘gifts’ compenseerde de terugval naar een normaal niveau van de verkoop van boeken en prints, na de uitzonderlijk sterke verkoop in 2020, stelde Smartphoto. De totale omzet daalde met 0,5 procent tot 21,06 miljoen euro.
De opening van de nieuwe fabriek en de uitbreiding van de teams zorgden voor hogere vaste kosten. De EBITDA daalde bijgevolg met 64,2 procent tot net geen miljoen euro.
Het nettoverlies bedroeg in de eerste jaarhelft 0,82 miljoen tegenover een winst van 0,86 miljoen een jaar eerder.
Smartphoto sprak van beperkte visibiliteit maar rekent toch op een groei in bedrijfsopbrengsten én EBITDA voor het hele jaar.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


Re: Smartphoto (voorheen Spector)
Al 6 maanden geen reactie op een dergelijk knap groei-aandeel. Soms begrijp je de particulier toch niet
Alleszins uit de Tijd --
Geeft Smartphoto straks een laat eindejaarsgeschenk?
Smartphoto geeft vrijdagavond mee of we voldoende kerstcadeaus hebben gekocht opdat het fotodienstenbedrijf zijn ambities kan waarmaken.
Helpt een sleutelhanger met de foto van je schoonmoeder of een smartphonehoes met een prent van je petekind om je te beschermen tegen het tumult op de beurzen?
Het antwoord op die vraag komt vrijdagavond rond kwart voor zes wanneer de Wetterse fotodienstengroep Smartphoto
een tradingupdate geeft over 2021.
Definitieve jaarcijfers geeft het bedrijf pas op 3 maart, maar vrijdagavond zouden beleggers toch al te weten komen hoe het Oost-Vlaamse bedrijf de eindejaarsperiode is doorgekomen. Die laatste dagen van het jaar zijn enorm belangrijk voor Smartphoto, dat drie vierde van zijn omzet in de tweede jaarhelft boekt.
De hamvraag is of Smartphoto erin slaagt de cijfers van 2020 te overtreffen. Ondanks corona kon de onderneming haar omzet toen met een vijfde opkrikken dankzij een sterke verkoop van fotoboeken en het groeiende succes van koffietassen, vazen, kalenders en andere cadeaus waarop foto's worden geprint.
Blije beleggers
De beleggers beloonden Smartphoto. Sinds begin 2020 verdubbelde de beurskoers. Al sijpelde deze zomer toch wat twijfel binnen. Nadat de verkoop van boeken en prints was teruggezakt naar niveaus van voor de pandemie, was de omzet gestabiliseerd. Smartphoto kon een verdere daling van de verkoop vermijden omdat de vraag naar cadeaus aantrekt. Om de groeiende markt voor fotocadeaus bij te benen nam Smartphoto eind vorig jaar de West-Vlaamse specialist in geschenkpakketten Frucon over voor bijna 5 miljoen euro in cash en eigen aandelen.
Het valt af te wachten of die trend aanhield en de strengere coronamaatregelen geen negatieve impact hadden. In Wetteren denken ze van niet: tot dusver blijft de verwachting dat Smartphoto 2021 zal afsluiten met een hogere brutobedrijfswinst.
Als Smartphoto die belofte nakomt, kan dat het aandeel een duw in de rug geven. Al maakt het bedrijf zich zo ook wel duurder voor zichzelf. Smartphoto is namelijk al een tijdje volop eigen aandelen aan het inkopen. Die houdt de groep bij als pasmunt voor toekomstige overnames.

Alleszins uit de Tijd --
Geeft Smartphoto straks een laat eindejaarsgeschenk?
Smartphoto geeft vrijdagavond mee of we voldoende kerstcadeaus hebben gekocht opdat het fotodienstenbedrijf zijn ambities kan waarmaken.
Helpt een sleutelhanger met de foto van je schoonmoeder of een smartphonehoes met een prent van je petekind om je te beschermen tegen het tumult op de beurzen?
Het antwoord op die vraag komt vrijdagavond rond kwart voor zes wanneer de Wetterse fotodienstengroep Smartphoto
een tradingupdate geeft over 2021.
Definitieve jaarcijfers geeft het bedrijf pas op 3 maart, maar vrijdagavond zouden beleggers toch al te weten komen hoe het Oost-Vlaamse bedrijf de eindejaarsperiode is doorgekomen. Die laatste dagen van het jaar zijn enorm belangrijk voor Smartphoto, dat drie vierde van zijn omzet in de tweede jaarhelft boekt.
De hamvraag is of Smartphoto erin slaagt de cijfers van 2020 te overtreffen. Ondanks corona kon de onderneming haar omzet toen met een vijfde opkrikken dankzij een sterke verkoop van fotoboeken en het groeiende succes van koffietassen, vazen, kalenders en andere cadeaus waarop foto's worden geprint.
Blije beleggers
De beleggers beloonden Smartphoto. Sinds begin 2020 verdubbelde de beurskoers. Al sijpelde deze zomer toch wat twijfel binnen. Nadat de verkoop van boeken en prints was teruggezakt naar niveaus van voor de pandemie, was de omzet gestabiliseerd. Smartphoto kon een verdere daling van de verkoop vermijden omdat de vraag naar cadeaus aantrekt. Om de groeiende markt voor fotocadeaus bij te benen nam Smartphoto eind vorig jaar de West-Vlaamse specialist in geschenkpakketten Frucon over voor bijna 5 miljoen euro in cash en eigen aandelen.
Het valt af te wachten of die trend aanhield en de strengere coronamaatregelen geen negatieve impact hadden. In Wetteren denken ze van niet: tot dusver blijft de verwachting dat Smartphoto 2021 zal afsluiten met een hogere brutobedrijfswinst.
Als Smartphoto die belofte nakomt, kan dat het aandeel een duw in de rug geven. Al maakt het bedrijf zich zo ook wel duurder voor zichzelf. Smartphoto is namelijk al een tijdje volop eigen aandelen aan het inkopen. Die houdt de groep bij als pasmunt voor toekomstige overnames.
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
smartphoto group groeit verder in 2021
● Stijging van de bedrijfsopbrengsten tot 63,1 miljoen euro
(1) tegenover 61,4 miljoen euro in het uitzonderlijk sterk
jaar 2020 (+2,8%)
● De REBITDA bedraagt 10,5 miljoen euro
(1) in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8 miljoen
euro in 2019 (+19,8%)
● Samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) over de laatste 3 jaar van de bedrijfsopbrengsten gelijk aan 10,7% en van
de REBITDA gelijk aan 9,5%
Smartphoto group, de innovatieve e-commerce groep uit Wetteren, realiseerde in 2021 een stijging van de
bedrijfsopbrengsten tot 63,1 miljoen euro
(1) tegenover 61,4 miljoen euro in 2020. Deze groei in de
bedrijfsopbrengsten is de combinatie van de organische evolutie en de bijdrage voor 1 maand van Frucon
2 NV (Nayan). De strenge lockdownmaatregelen in 2020 zorgden in het voorjaar voor een uitzonderlijk sterke verkoop
van boeken en prints, en in het najaar van gifts. Door de versoepelingen van de maatregelen rond het Covid-19
virus, viel de vraag naar deze producten in het jaar 2021 terug naar een normaal niveau.
Tegenover 2019, als vergelijking zonder de invloed van Corona, is de omzet van de groep toegenomen van 51,5
miljoen euro naar 63,1 miljoen euro, een stijging met 22,5%.
Op jaarbasis bedraagt de REBITDA 10,5 miljoen euro
(1) in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8
miljoen euro in 2019 (+19,8%). Omwille van de vergelijkbaarheid werd de EBITDA gecorrigeerd voor de
niet-terugkerende kosten naar aanleiding van de overname van Nayan voor 0,2 miljoen euro.
In de eerste jaarhelft van 2021 drukten de traditioneel lagere volumes over de eerste 6 maanden, gecombineerd
met de hogere vaste kosten door de opening van de nieuwe fabriek en de uitbreiding van de teams om de groei te
ondersteunen, op de rendabiliteit.
In de tweede jaarhelft zorgen de automatisatie in productie en het deels doorrekenen van de stijgende arbeids- en
materiaalkosten voor een betere rendabiliteit. De REBITDA over de tweede jaarhelft van 2021 evolueerde, inclusief
de activiteiten van Nayan voor de maand december 2021, positief met 0,4 miljoen euro in vergelijking met de
tweede jaarhelft van 2020.
Met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) over de laatste 3 jaren van de bedrijfsopbrengsten met 10,7% en
van de REBITDA met 9,5%, bevestigt smartphoto, na de tijdelijke boost door Covid-19 in 2020, een verdere gestage
groei in 2021.
(1) De basis van de cijfers in dit persbericht zijn de voorlopige, niet-geauditeerde cijfers opgesteld in
overeenstemming met IFRS. De definitieve, geauditeerde en volledige jaarresultaten 2021 zullen gecommuniceerd
worden in het persbericht van 3 maart 2022.
● Stijging van de bedrijfsopbrengsten tot 63,1 miljoen euro
(1) tegenover 61,4 miljoen euro in het uitzonderlijk sterk
jaar 2020 (+2,8%)
● De REBITDA bedraagt 10,5 miljoen euro
(1) in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8 miljoen
euro in 2019 (+19,8%)
● Samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) over de laatste 3 jaar van de bedrijfsopbrengsten gelijk aan 10,7% en van
de REBITDA gelijk aan 9,5%
Smartphoto group, de innovatieve e-commerce groep uit Wetteren, realiseerde in 2021 een stijging van de
bedrijfsopbrengsten tot 63,1 miljoen euro
(1) tegenover 61,4 miljoen euro in 2020. Deze groei in de
bedrijfsopbrengsten is de combinatie van de organische evolutie en de bijdrage voor 1 maand van Frucon
2 NV (Nayan). De strenge lockdownmaatregelen in 2020 zorgden in het voorjaar voor een uitzonderlijk sterke verkoop
van boeken en prints, en in het najaar van gifts. Door de versoepelingen van de maatregelen rond het Covid-19
virus, viel de vraag naar deze producten in het jaar 2021 terug naar een normaal niveau.
Tegenover 2019, als vergelijking zonder de invloed van Corona, is de omzet van de groep toegenomen van 51,5
miljoen euro naar 63,1 miljoen euro, een stijging met 22,5%.
Op jaarbasis bedraagt de REBITDA 10,5 miljoen euro
(1) in 2021 tegenover 11,9 miljoen euro in 2020 (-11,2%), en 8,8
miljoen euro in 2019 (+19,8%). Omwille van de vergelijkbaarheid werd de EBITDA gecorrigeerd voor de
niet-terugkerende kosten naar aanleiding van de overname van Nayan voor 0,2 miljoen euro.
In de eerste jaarhelft van 2021 drukten de traditioneel lagere volumes over de eerste 6 maanden, gecombineerd
met de hogere vaste kosten door de opening van de nieuwe fabriek en de uitbreiding van de teams om de groei te
ondersteunen, op de rendabiliteit.
In de tweede jaarhelft zorgen de automatisatie in productie en het deels doorrekenen van de stijgende arbeids- en
materiaalkosten voor een betere rendabiliteit. De REBITDA over de tweede jaarhelft van 2021 evolueerde, inclusief
de activiteiten van Nayan voor de maand december 2021, positief met 0,4 miljoen euro in vergelijking met de
tweede jaarhelft van 2020.
Met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) over de laatste 3 jaren van de bedrijfsopbrengsten met 10,7% en
van de REBITDA met 9,5%, bevestigt smartphoto, na de tijdelijke boost door Covid-19 in 2020, een verdere gestage
groei in 2021.
(1) De basis van de cijfers in dit persbericht zijn de voorlopige, niet-geauditeerde cijfers opgesteld in
overeenstemming met IFRS. De definitieve, geauditeerde en volledige jaarresultaten 2021 zullen gecommuniceerd
worden in het persbericht van 3 maart 2022.
57% ETF:C50,CP9,SXRW,IWDA,CSSPX,ICHN,NDIA,IBCJ,WSML,XMLC,OMXH25,WVAL,SMH,D5BH,WTAI,SGLD
28% Value:AGS,APT,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVS,FKWL,HEIJ,IAG,KBCA,LOG,MOUR,MYTIL,BNB,NN,PROX,QIWI
12% Obligatie
4% Casino
28% Value:AGS,APT,BGFV,BCC,BPOST,1113,ECONB,EVS,FKWL,HEIJ,IAG,KBCA,LOG,MOUR,MYTIL,BNB,NN,PROX,QIWI
12% Obligatie
4% Casino
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 mei 2021 21:07
- waarderingen: 0
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
Iemand een idee over de reden voor de daling van vandaag? Kan niet direct iets terug vinden...
-
- Forum elite
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 2146
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
Smartphoto Groep groeit stevig door in eerste halfjaar
Door ABM Financial News op 24 augustus 2022 18:31
(ABM FN) Smartphoto Groep kon in de eerste jaarhelft een stevige groei neerzetten op vlak van opbrengsten en winstgevendheid. Dit bleek woensdagavond uit de cijfers van de groep gespecialiseerd in fotomateriaal.
De omzet steeg met 39,1 procent tot 29,3 miljoen euro.
Een betere productmix en prijsaanpassingen versterkten de winstgevendheid al ondervond de fotogroep wel druk van hogere productie-, transport- en materiaalkosten.
De EBITDA steeg van 0,97 miljoen euro naar maar liefst 3,2 miljoen in de eerste zes maanden van dit jaar. De nettowinst over de eerste jaarhelft klom ook overtuigend tot 0,98 miljoen euro tegenover een nettoverlies van 0,82 miljoen euro een jaar eerder.
Ondanks de onzekere algemene economische vooruitzichten, verwacht smartphoto een verdere groei op jaarbasis, zowel op vlak van omzet als winstgevendheid. Concrete cijfers werden echter niet gegeven.
Bron: ABM Financial News
't Zal Bakker plezieren, als ie er nog in zit....
Door ABM Financial News op 24 augustus 2022 18:31
(ABM FN) Smartphoto Groep kon in de eerste jaarhelft een stevige groei neerzetten op vlak van opbrengsten en winstgevendheid. Dit bleek woensdagavond uit de cijfers van de groep gespecialiseerd in fotomateriaal.
De omzet steeg met 39,1 procent tot 29,3 miljoen euro.
Een betere productmix en prijsaanpassingen versterkten de winstgevendheid al ondervond de fotogroep wel druk van hogere productie-, transport- en materiaalkosten.
De EBITDA steeg van 0,97 miljoen euro naar maar liefst 3,2 miljoen in de eerste zes maanden van dit jaar. De nettowinst over de eerste jaarhelft klom ook overtuigend tot 0,98 miljoen euro tegenover een nettoverlies van 0,82 miljoen euro een jaar eerder.
Ondanks de onzekere algemene economische vooruitzichten, verwacht smartphoto een verdere groei op jaarbasis, zowel op vlak van omzet als winstgevendheid. Concrete cijfers werden echter niet gegeven.
Bron: ABM Financial News
't Zal Bakker plezieren, als ie er nog in zit....
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum elite
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 2146
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
• Smartphoto kent traditioneel een rustig voorjaar, omdat de piek van de activiteiten rond kerstmis valt.
Maar van crises heeft het geen last. De omzet steeg in de eerste zes maanden met 39,1% dankzij de
overname van naYan. Op organische basis bleef er 8,5% groei over. De EBITDA steeg met 235% tot 3,2
miljoen euro en de bedrijfswinst (EBIT) trok 10,5% hoger tot 1,8 miljoen euro. De nettowinst van 0,97
miljoen euro stelde evenmin teleur, net zoals de balans een aantrekkelijk nettokaspositie weergeeft van
2,9 miljoen euro, ondanks de betaling van het dividend en het inkoopprogramma. Geen impact op 40
euro koersdoel en “Kopen”-advies. (Bolero)
Maar van crises heeft het geen last. De omzet steeg in de eerste zes maanden met 39,1% dankzij de
overname van naYan. Op organische basis bleef er 8,5% groei over. De EBITDA steeg met 235% tot 3,2
miljoen euro en de bedrijfswinst (EBIT) trok 10,5% hoger tot 1,8 miljoen euro. De nettowinst van 0,97
miljoen euro stelde evenmin teleur, net zoals de balans een aantrekkelijk nettokaspositie weergeeft van
2,9 miljoen euro, ondanks de betaling van het dividend en het inkoopprogramma. Geen impact op 40
euro koersdoel en “Kopen”-advies. (Bolero)
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum elite
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 2146
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
• Smartphoto heeft in het kader van het aandeleninkoopprogramma met aanvangsdatum 17 juni 2022 in
de periode van 1 september tot en met 9 september 4.261 aandelen ingekocht.
(Bolero)
de periode van 1 september tot en met 9 september 4.261 aandelen ingekocht.
(Bolero)
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
-
- Forum elite
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 04 okt 2014 19:09
- waarderingen: 2146
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
• Met een CAGR van het bedrijfsresultaat over de periode van 2019 tot 2022 van 14,0% en van de EBITDA
van 13,8% bevestigt Smartphoto groep opnieuw een solide groei in 2022. Smartphoto benadrukt dat,
gezien het bedrijf nu aanzienlijk sterker is door de succesvolle integratie van naYan, het logisch is dat
dit resulteert in een voorstel voor een sterke verhoging van het dividend (€1 per aandeel of +53,8% j/j).
Een verdere gestage positieve evolutie van het dividend blijft de langetermijndoelstelling van
Smartphoto. In 2023 blijft de focus gericht op groei voor zowel Smartphoto als naYan. Voor Smartphoto
zullen de uitbreiding van het productassortiment, de doorvoering van prijsverhogingen en de
verbetering van de conversie hiertoe verder bijdragen. Nayan zal zich richten op groei door het werven
van nieuwe klanten voor haar EaaS ('E-commerce as a Service') (Bolero)
van 13,8% bevestigt Smartphoto groep opnieuw een solide groei in 2022. Smartphoto benadrukt dat,
gezien het bedrijf nu aanzienlijk sterker is door de succesvolle integratie van naYan, het logisch is dat
dit resulteert in een voorstel voor een sterke verhoging van het dividend (€1 per aandeel of +53,8% j/j).
Een verdere gestage positieve evolutie van het dividend blijft de langetermijndoelstelling van
Smartphoto. In 2023 blijft de focus gericht op groei voor zowel Smartphoto als naYan. Voor Smartphoto
zullen de uitbreiding van het productassortiment, de doorvoering van prijsverhogingen en de
verbetering van de conversie hiertoe verder bijdragen. Nayan zal zich richten op groei door het werven
van nieuwe klanten voor haar EaaS ('E-commerce as a Service') (Bolero)
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...
Mijn klok staat op winteruur...
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
Koopmoment voor Smartphoto gezien aankoop van Vlerick en reeds ruime positie via zijn vennootschappen en privé ? Mogelijke delisting of overnamekandidaat gezien opbouw door referentie-aandeelhouder ? Aandeel is serieus gedaald niettegenstaande de stijgende omzet en hogere winstcijfers , kan iemand tekst uit De Tijd van S.Decorte posten ?
Omhoog
Omhoog
Re: Smartphoto (voorheen Spector)
Overnamebod 28.5€ ziet er mooi uit maar waar de koersdaling laatste jaar vandaan kwam?? En dividend komt er ook niet meer dus niet echt indrukwekkend bod.