Agfa-Gevaert

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2145

Re: Agfa-Gevaert

Bericht door jean de florette »

29 oktober 2024 09:13

Agfa-Gevaert heeft nog een groot blok aan zijn been.
... Vooral in de radiologiedivisie worstelt Agfa met krimpende historische activiteiten. Met een omzet van 98 miljoen euro en een bedrijfscashflow van 7 miljoen euro is de divisie nog een belangrijke activiteit in de groep, met een grote kostenbasis. De verkoop van fysieke film staat aanhoudend onder druk door een gewijzigd aankoopbeleid van Chinese ziekenhuizen. De omzetdaling met 5 procent weegt zwaar op de rendabiliteit. De bedrijfscashflow boerde 29 procent achteruit. Beterschap wordt niet meteen verwacht. Er is een nieuw besparingsplan opgesteld om de kostenbasis in de klassieke filmbusiness met 50 miljoen euro te verlagen. ... (Trends)

Je ziet dat nu ook in die tabel. Op 9 maanden wordt de hele Ebitda-vooruitgang van IT opgesoupeerd door radiologie...
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

dafie
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 252

Bericht door dafie »

jean de florette schreef: ↑
14 nov 2024 09:11
29 oktober 2024 09:13

Agfa-Gevaert heeft nog een groot blok aan zijn been.
... Vooral in de radiologiedivisie worstelt Agfa met krimpende historische activiteiten. Met een omzet van 98 miljoen euro en een bedrijfscashflow van 7 miljoen euro is de divisie nog een belangrijke activiteit in de groep, met een grote kostenbasis. De verkoop van fysieke film staat aanhoudend onder druk door een gewijzigd aankoopbeleid van Chinese ziekenhuizen. De omzetdaling met 5 procent weegt zwaar op de rendabiliteit. De bedrijfscashflow boerde 29 procent achteruit. Beterschap wordt niet meteen verwacht. Er is een nieuw besparingsplan opgesteld om de kostenbasis in de klassieke filmbusiness met 50 miljoen euro te verlagen. ... (Trends)

Je ziet dat nu ook in die tabel. Op 9 maanden wordt de hele Ebitda-vooruitgang van IT opgesoupeerd door radiologie...
als mijn winkel niet draait dan sluit ik hem zo simpel is het,waarom verder sukkelen in iets dat niet draait en dat al jaren :down:

jean de florette
Forum elite
Forum elite

09:30
KBCS verlaagt koersdoel Agfa

De derdekwartaalcijfers van Agfa kwamen onder de verwachtingen uit, zegt analist Guy Sips van KBC Securities. Zelf rekende hij op een omzet van 291 miljoen euro, terwijl de consensusverwachting op 286 miljoen euro stond. Met slechts 4 miljoen euro bedroeg de aangepaste bedrijfswinst de helft van zijn prognose (8,1 miljoen euro). De gemiddelde analistenverwachting bedroeg 7 miljoen euro. De oorzaak van alles ligt vooral bij de ‘zwakke prestatie’ van Radiology Solutions. Agfa grijpt nu in de traditionele filmactiviteiten in.
‘We behouden ons ‘bijkopen’-advies gezien de evolutie van Agfa’s groeimotoren’, zegt Sips. Hij verwijst naar de tweecijferige omzetgroei en de verdubbeling van de aangepaste brutobedrijfswinst in de tak Digital Print & Chemicals. Hij gaat zijn model nog verder aanpassen, maar verlaagt alvast zijn koersdoel van 2 naar 1,40 euro. (Tijd.be)

VoilĂ , zo doen ze dat bij KBC. Bij bpost 50% eraf, hier 30%. Telkens nadat het kalf verdronken is...

dafie
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 252

Bericht door dafie »

Is een pot nat,alles voor de grote jongens :idea:

jean de florette
Forum elite
Forum elite

“Agfa-Gevaert zal tot en met 2026 verlies blijven maken”: daarna ziet econoom de hemel boven Mortsel wel opklaren

De beurskoers van Agfa-Gevaert is donderdag met 11 procent gedaald. Een aandeel is nu nog 0,83 euro waard. “Agfa-Gevaert had de sanering in de filmafdeling al één of twee jaar eerder moeten doen”, zegt Tom Simonts, senior econoom van KBC Securities.

Agfa-Gevaert kondigde donderdag aan dat er de komende drie jaar in Mortsel tot 530 jobs kunnen worden geschrapt. De bedreigde banen bevinden zich allemaal in de radiologieafdeling, waar bijvoorbeeld hardcopy film wordt gemaakt voor de medische sector. Die beelden worden steeds minder geprint, omdat dokters ze digitaal kunnen raadplegen en doorsturen.

“Agfa-Gevaert had de sanering in de filmafdeling al één of twee jaar eerder moeten doen”, zegt Tom Simonts. “Het gaat al jaren de verkeerde kant uit met die afdeling. Het management van het bedrijf zal er wellicht nog zoveel mogelijk cash uit hebben proberen te halen, maar de afdeling zit al vele jaren in een krimpscenario. Daar komt geen verandering meer in.”

Nochtans is Simonts niet zo negatief over de toekomst van Agfa-Gevaert. “Ik begrijp dat beleggers niet geïnteresseerd zijn in het aandeel, omdat er al zoveel herstructureringen zijn geweest en er altijd wel iets is met het bedrijf”, zegt hij.

“Maar ik vind niet dat Agfa-Gevaert alleen maar herstructureert. Het is een bedrijf dat drie afdelingen heeft die steeds groter worden, met de waterstofmembranen, de IT-systemen voor de gezondheidszorg en de grote printers en bijhorende inkten. De winstmarge voor de IT is zelfs 11 procent, en die voor de printafdeling 8 procent. Dat zijn hele gezonde winstmarges. Maar radiologie verziekt de hele boel.”

Die verzieking zal volgens de prognoses van KBC nog wel even doorgaan. “Na de aankondiging van gisteren, met de dure herstructurering in het verschiet, verwachten we dat Agfa-Gevaert nog tot en met 2026 verlies zal maken”, zegt Tom Simonts. “Voor 2027 verwachten we een nettowinst van 15 miljoen euro.” (Gva)

KBC, superoptimisten. Begin me af te vragen of Agfa wel het nodige kapitaal heeft voor die herstructurering. Gaat toch direkt over 1/3 van hun hele omzet.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 969

Bericht door sjos »

15 nov 2024 09:03
“Agfa-Gevaert zal tot en met 2026 verlies blijven maken”: daarna ziet econoom de hemel boven Mortsel wel opklaren

De beurskoers van Agfa-Gevaert is donderdag met 11 procent gedaald. Een aandeel is nu nog 0,83 euro waard. “Agfa-Gevaert had de sanering in de filmafdeling al één of twee jaar eerder moeten doen”, zegt Tom Simonts, senior econoom van KBC Securities.

Agfa-Gevaert kondigde donderdag aan dat er de komende drie jaar in Mortsel tot 530 jobs kunnen worden geschrapt. De bedreigde banen bevinden zich allemaal in de radiologieafdeling, waar bijvoorbeeld hardcopy film wordt gemaakt voor de medische sector. Die beelden worden steeds minder geprint, omdat dokters ze digitaal kunnen raadplegen en doorsturen.

“Agfa-Gevaert had de sanering in de filmafdeling al één of twee jaar eerder moeten doen”, zegt Tom Simonts. “Het gaat al jaren de verkeerde kant uit met die afdeling. Het management van het bedrijf zal er wellicht nog zoveel mogelijk cash uit hebben proberen te halen, maar de afdeling zit al vele jaren in een krimpscenario. Daar komt geen verandering meer in.”

Nochtans is Simonts niet zo negatief over de toekomst van Agfa-Gevaert. “Ik begrijp dat beleggers niet geïnteresseerd zijn in het aandeel, omdat er al zoveel herstructureringen zijn geweest en er altijd wel iets is met het bedrijf”, zegt hij.

“Maar ik vind niet dat Agfa-Gevaert alleen maar herstructureert. Het is een bedrijf dat drie afdelingen heeft die steeds groter worden, met de waterstofmembranen, de IT-systemen voor de gezondheidszorg en de grote printers en bijhorende inkten. De winstmarge voor de IT is zelfs 11 procent, en die voor de printafdeling 8 procent. Dat zijn hele gezonde winstmarges. Maar radiologie verziekt de hele boel.”

Die verzieking zal volgens de prognoses van KBC nog wel even doorgaan. “Na de aankondiging van gisteren, met de dure herstructurering in het verschiet, verwachten we dat Agfa-Gevaert nog tot en met 2026 verlies zal maken”, zegt Tom Simonts. “Voor 2027 verwachten we een nettowinst van 15 miljoen euro.” (Gva)

KBC, superoptimisten. Begin me af te vragen of Agfa wel het nodige kapitaal heeft voor die herstructurering. Gaat toch direkt over 1/3 van hun hele omzet.
En welke omzet haalt de verkoop van die "hardcopyfilm voor de medische sector" in Belgie ?
Een product dat ge aan de straatstenen niet kwijt kunt ?
En hoe zit het met de afzet van die waterstofmembranen ? (De Pointpire fairytale indachtig)
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

macfall
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 42

Bericht door macfall »

hoe bedoel je, 1/3e van de omzet?

jean de florette
Forum elite
Forum elite

macfall schreef: ↑
15 nov 2024 11:09

hoe bedoel je, 1/3e van de omzet?
34%...

jean de florette
Forum elite
Forum elite

(ABM FN) Kepler Cheuvreux heeft het koersdoel voor Agfa-Gevaert verlaagd 1,00 naar 0,70 euro, met handhaving van het Reduceren advies. Dat bleek vrijdag uit een rapport van de zakenbank.

Agfa-Gevaert kon zijn verbeterde prestaties uit het tweede kwartaal niet volhouden, zag Kepler, nadat het bedrijf met de cijfers over het derde kwartaal kwam.

De EBIT kwam 43 procent onder de verwachtingen uit.

Als gevolg van de tegenwind op de markt voor zijn filmactiviteiten, kondigde Agfa-Gevaert een ingrijpende reorganisatie aan.

Naar de mening van Kepler Cheuvreux zal de druk op de aandelenkoers aanhouden totdat de kosten verbonden aan het transformatieplan duidelijk zijn. Het valt namelijk moeilijk uit te leggen waarom het transformatieplan zichzelf zou financieren.

Gezien de lage zichtbaarheid en de uitdagingen op het gebied van de balans, is Kepler Cheuvreux van mening dat de verhouding tussen risico en rendement nog steeds negatief is.

Op de beurs van Brussel noteerde het aandeel Agfa-Gevaert 5,7 procent lager aan 0,77 euro. (ABM)

Ah, daardoor.

benedictus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 56

Bericht door benedictus »

Het ziet er echt niet goed uit. AOC bezit ca 30 mio aandelen, aankoopprijs rond 3,7 eur. Die verliest vandaag ongeveer 90 mio eur. Klaus Rohrig zit nog steeds in de directie. Ik vraag me toch af wat zijn visie is.... Is er nog een toekomst ?? Of vindt hij het leuk om 100 mio eur te verliezen....

Plaats reactie