Proximus (voorheen Belgacom)

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Founder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3580
Contacteer:

Proximus (voorheen Belgacom)

Bericht door Founder »

Bulls Make Money, Bears Make Money, Pigs Get Slaughtered

[Dit account modereert niet meer]

STEVO
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 0

Re: Belgacom

Bericht door STEVO »

bron: de tijd

Analisten verkiezen dividend boven alles

Artikel
Reacties (6)
Meer in De aandelen van 2011
Bewaren

E-mailen

Corrigeren

Afdrukken

Linken

Belgacom, ‘de melkkoe van de Belgische staat’, is het uitverkoren aandeel van de Belgische analisten voor 2012. Dat leert een rondvraag van De Tijd bij 14 analistenteams. De analisten trekken voluit de kaart van dividendrendement. Ook de nummers twee en drie, respectievelijk Ackermans en Melexis, verwennen hun aandeelhouders graag met royale dividenden.

Voor het 16de jaar op rij polst De Tijd naar de favoriete binnen- en buitenlandse aandelen voor het komende jaar. De analisten springen dit jaar kwistig om met termen als ‘barre economische tijden’ en ‘turbulente beursjaren’. Het mag dan ook niet verbazen dat de zekerheid van het dividend hoog in het vaandel wordt gedragen, net zoals een recessiebestendig businessmodel, een sterke balans, enzovoort.

Belgacom beantwoordt aan al die vereisten en kaapt voor het eerst in de geschiedenis de eerste plaats in deze rangschikking weg. Slechts een keer eerder - bij de rondvraag voor de tweede helft van 2009 - stootte de telecomgroep door tot de top tien. Belgacom greep toen nipt naast de medailles.

Nog opvallend: voor het eerst in vijf jaar zit GBL net niet bij de tien topfavorieten (wel bij de nummers elf). Value Square en Leo Stevens zijn nog altijd fan van de holding, die een korting biedt op een pakket Franse steraandelen, maar... ‘We hopen dat GBL door de nieuwe lichting gedelegeerd bestuurders - Ian Galienne en Gérard Lamarche - iets dynamischer zal geleid worden, want de laatste jaren gebeurde er vrij weinig in de portefeuille’, merkt Value Square op. Mogelijk werd bezieler Albert Frère op zijn inactiviteit afgerekend.

1. Belgacom

‘Dividendmachine’, vat Leleux de belangrijkste troef van de telecomreus samen. BNPP Fortis PB verwijst naar de dividendverhoging opgenomen in het regeerakkoord. Belgacom noteert tegen een brutodividendrendement van 12 procent, rekening houdend met het uitzonderlijk dividend dat de regering in de begroting voorzag.

Dat dividend moet de koers van ‘de melkkoe’ van de Belgische staat ‘min of meer overeind houden in een turbulent beursjaar 2012’, denkt Inside Beleggen. De analisten begroeten het komende jaar met weinig vertrouwen. Veiligheid en dividenden gaan dan ook boven meerwaarden en groeipotentieel.

KBC Securities weet nog een reden waarom zes van de veertien analisten plotseling Belgacom een favorietenrol toedichten. ‘De omzetwaarschuwing in mei heeft ervoor gezorgd dat de koers onder druk kwam en daardoor is de waardering vandaag een stuk interessanter.’ Belgacom noteert ‘niet duurder’ dan zijn Europese sectorgenoten en de huidige waardering ligt ook onder de gemiddelde historische koers/winstratio.
In Vino Veritas

Piper
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1

Bericht door Piper »

Ik hou ook enorm van die cashgenarators en dividendbetalers zoals Belgacom, Socfinasia, EVS, Telenet, Fluxys enz. Een mooi alternatief voor het weinig opbrengende spaarboekje. Hoewel, cash voor diverse opportuniteiten, is ook altijd noodzakelijk.

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2583

Bericht door Lieve16 »

Belgacom zit ook in mijn portefeuille ! Het is een defensief aandeel met een zeer hoog rendement !!

Piper
Forum elite
Forum elite

Bericht door Piper »

Lieve, u heeft toch wel wat meer dan alleen Belgacom of zijn die andere dividendbetalers de deur uit?

Lieve16
Premiummember
Premiummember

Bericht door Lieve16 »

Piper, naast Belgacom heb ik ook nog EVS, Telenet, Gimv ( aanrader!), Softimat ( in 2011 een kapitaalsvermindering van 1 euro/aandeel) en enkele vastgoedbevaks ( ik beschouw die als hoogrentende spaarrekeningen!) en enkele goud-en zilvermijnaandelen want die zouden ondergewaardeerd zijn ! De aandelen waarover ik minder tevreden ben laat ik hier maar buiten !

Piper
Forum elite
Forum elite

Bericht door Piper »

lieve16 schreef:Piper, naast Belgacom heb ik ook nog EVS, Telenet, Gimv ( aanrader!), Softimat ( in 2011 een kapitaalsvermindering van 1 euro/aandeel) en enkele vastgoedbevaks ( ik beschouw die als hoogrentende spaarrekeningen!) en enkele goud-en zilvermijnaandelen want die zouden ondergewaardeerd zijn ! De aandelen waarover ik minder tevreden ben laat ik hier maar buiten !
Lieve, dat dacht ik al. Gimv momenteel -3,27%. Ik ben persoonlijk geen zo'n grote fan. Idemtito voor vastgoed. En Telenet hoop ik nog fors lager terug te kunnen kopen. Softimat: wannneer kapitaalsvermindering van 1 euro?

Lieve16
Premiummember
Premiummember

Bericht door Lieve16 »

piper, Gimv is geen speculatief aandeel maar geeft wel een goed rendement ! De kapitaalsvermindering van 1 euro/aandeel is vorig jaar gebeurd op 23/08 !

mompel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 6

Bericht door mompel »

ik vind het een beetje vervelend dat Belgacom de laatste tijd zo gestegen is. Had mij een pakketje gekocht aan 21,8 en wou na eventuele daling nog een fors pakket bijkopen, maar ondertussen staan ze al 10% hoger ... steekt tegen :)
port: alles verkocht wegens omstandigheden

Piper
Forum elite
Forum elite

Bericht door Piper »

lieve16 schreef:piper, Gimv is geen speculatief aandeel maar geeft wel een goed rendement ! De kapitaalsvermindering van 1 euro/aandeel is vorig jaar gebeurd op 23/08 !
Lieve, succesvol beleggen is wat mij betreft naar de toekomst kijken (en niet naar het verleden). Gimv zal zeker het dividend over 2011 kunnen handhaven, maar zullen ze dat ook op lange termijn kunnen doen? Weinig kwalitatieve portefeuille wat mij betreft, en de huidige tijden die trouwens lang kunnen aanhouden, zijn niet goed voor Privaty Equity spelers. Allée, dat is toch hoe ik het zie. Hopelijk respecteert u mijn mening en ziet u het niet als te negatief.

Softimat. Volg ik persoonlijk niet. Maar als er geen kapitaalsverminderingen meer volgen, is dan niet het moment gekomen om afscheid te nemen?

Plaats reactie