Miko
-
- Forum actieveling
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 03 nov 2013 00:56
- waarderingen: 38
Re: Miko
nja, geen dividend uitkeren is ook geen goed bestuur dus geen enkel bedrijf gaat dat doenmulder schreef: ↑31 mar 2025 11:57Marges zijn al miniem en als ze dan nu al zeggen dat de marges reedsl paar maanden onder druk staan zou ik dat geld in mijn bedrijf houden.pieterjan28 schreef: ↑31 mar 2025 03:45Dat is toch een waardevermindering?
Dus enkel een papieren verlies. Men kan dus perfect dividend uitkeren.
Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com


-
- Forum gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 04 jan 2017 19:25
- waarderingen: 56
Re: Miko
miko blijft maar aanmodderen, is er nu echt niemand die ziet dat dit bedrijf het 3 dubbele waard is ????
hopelijk komt er asap een overname, of een exit, maar dat laatste uiteraard aan gunstige voorwaarden.....
hopelijk komt er asap een overname, of een exit, maar dat laatste uiteraard aan gunstige voorwaarden.....
-
- Forum gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 04 jan 2017 19:25
- waarderingen: 56
-
- Forum gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 04 jan 2017 19:25
- waarderingen: 56
Re: Miko
Houden veel te weinig over aan netto-winst,als er al winst is.Probleem ligt zeker ook bij het management.benedictus schreef: ↑24 apr 2025 21:36met een boekwaarde van meer dan 100 mio, en een ebtita van 30 mio, tegenover een beurswaarde van 64 mio, lijkt mij de huidige koers sterk ondergewaardeerd. Welk aandeel noteert maar 2x de brutowinst... en dat is trouwens al enkele jaren zo.
-
- Forum gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 04 jan 2017 19:25
- waarderingen: 56
Re: Miko
Winst Miko onder druk door exploderende koffieprijzen
Miko-CEO Frans Van Tilborg: 'Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken.'
Miko-CEO Frans Van Tilborg: 'Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken.' ©Wim Kempenaers (WKB)
Jens Cardinaels
Vandaag om 19:07
Miko had op zijn aandeelhoudersvergadering twee keer slecht nieuws over zijn winst. De koffiebrander kan de fors gestegen prijzen van bonen niet volledig doorrekenen. Bovendien betwist de overnemer van de verpakkingsafdeling de uitbetaling van een bonus van 5 miljoen euro.
Voor de derde keer in een halfjaar moet de Turnhoutse beursgenoteerde koffieproducent Miko
MIKO
0,38%
naar zijn klanten met de boodschap dat hij de prijzen wil verhogen. Die klanten zijn vooral bedrijven, want Miko maakt hoofdzakelijk koffie voor op de werkvloer. ‘De koffieprijzen staan onder zware druk en dus moeten we ze verhogen’, zei CEO Frans Van Tilborg op de algemene vergadering voor aandeelhouders. ‘Naar die onderhandelingen gaat het gros van onze aandacht momenteel.’
De 60-jarige manager, die al 25 jaar gedelegeerd bestuurder is, stelde dat hij een situatie als de huidige nog nooit gezien heeft in zijn carrière. Vorig jaar steeg de prijs van koffiebonen met grofweg 70 procent. Dit jaar ging hij nog eens een vijfde hoger. De klimaatopwarming speelt telers parten. Al vier seizoenen op rij is een deel van de oogst mislukt door ongunstig weer, vooral in het belangrijke koffieland Brazilië.
Het zet de hele sector onder druk. Zo verdween de koffie van JDE Peet's (Douwe Egberts) begin dit jaar uit de rekken van Albert Heijn en Delhaize na een conflict over prijsstijgingen.
Ook dit jaar hebben we recht op een earn-out voor de verkoop van onze verpakkingsafdeling. Maar de kopende partij is het daar niet mee eens.
Frans Van Tilborg
CEO Miko
De stijgingen zijn nefast voor Miko's winst in het lopende boekjaar, zei de directie dinsdag. Op de vraag van een aandeelhouder of de brutomarge stabiel kan blijven, antwoordde Van Tilborg: 'We zien nu al een daling van de marges. Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken. Veel lopende contracten laten geen of slechts een beperkte ruimte voor prijsstijgingen.' Concrete winstprognoses deelt het bedrijf niet.
Voor Miko valt er weinig te doen aan de hoge koffieprijzen, maar voor de toekomst wil het zich wel beter indekken. In zijn contracten nam het bedrijf tot voor kort geen clausule op die het beschermt tegen forse stijgingen van de koffieprijs. Wel schrijven de contracten voor dat de tarieven kunnen stijgen in lijn met de inflatie. ‘Maar de algemene inflatie ligt een pak lager dan die van koffiebonen’, zei Van Tilborg.
Strengere clausules zijn geen evidentie, want die kunnen klanten naar de concurrentie drijven. Al maakt Van Tilborg zich sterk dat het kan. ‘Meerdere koffiebedrijven willen betere clausules. Recent waren er enkele aanbestedingen zonder, en daar schreef niemand zich op in.’
Beurskoers onder druk
De dure koffie zet extra druk op Miko, dat in handen is van de oprichtersfamilie Michielsen. Het aandeel van het bedrijf verloor in het voorbije jaar 15 procent van zijn waarde. Dat heeft te maken met de resultaten. De omzet bleef de jongste jaren al bij al stabiel rond 270 miljoen euro, en hoewel de operationele winst steeg, daalde de nettowinst vorig jaar vanwege hogere belastingen met een vijfde naar 4,2 miljoen euro.
Ook de mislukte overname van concurrent SAS Koffie, die het bedrijf na drie jaar wegens slechte prestaties moest verkopen, drukt het enthousiasme van beleggers. Al is er ook een positief kantje aan. Van de minderwaarde van 20,5 miljoen euro zal Miko 5,75 miljoen euro kunnen aftrekken van zijn belastingen, weliswaar over verschillende jaren heen.
Veel lopende contracten laten geen of slechts een beperkte ruimte voor prijsstijgingen.
Frans Van Tilborg
CEO Miko
Bovendien krijgt het bedrijf misschien net als in 2024 een cadeau van 5 miljoen euro. Die bonus kreeg het vorig jaar van Paccor, het bedrijf waaraan Miko in 2021 zijn verpakkingsafdeling Mikopac verkocht. Toen werd een ‘earn-out’ afgesproken als het overgenomen bedrijf zijn doelstellingen overtrof. ‘Ook voor dit jaar hebben we naar onze mening recht op een bonus’, zegt Van Tilborg.
Al rijst de vraag of de koffiebrander die krijgt. Paccor, intussen in handen van het Deense Faerch Group, betwist de bonus. Miko heeft recent een ingebrekestelling gestuurd en hoopt via onderhandelingen de bonus te verkrijgen. Een juridische procedure hoopt het bedrijf te kunnen vermijden.
Miko wil eind dit jaar eindelijk nieuwe koffiebranderij bouwen
Het koffiebedrijf Miko wil eind 2025 beginnen te bouwen aan zijn langverwachte nieuwe koffiebranderij. Al sinds 2019 koestert het plannen om naast de E34 in Turnhout een nieuwe fabriek te bouwen. Die zou de historische vestiging aan de ring van Turnhout vervangen en moest volgens het originele plan in 2024 klaar zijn. Corona, de mislukte overname van concurrent SAS Koffie en een traag vergunningsproces gooiden echter roet in het eten.
De fabriek zal zo'n 30.000 vierkante meter groot zijn en dubbel zoveel capaciteit hebben als de oude. Het budget liep vanwege de inflatie op van 20 miljoen euro naar een begrootte 30 miljoen.
‘De plannen zijn in aanvraag. We hopen voor het einde van het jaar te kunnen beginnen met de werken’, zei bestuurder Karl Hermans, die begin volgend jaar CEO wordt. Al houdt hij een slag om de arm. 'Vorige maand liepen we opnieuw een onverwachte vertraging op in het vergunningsproces.'
De oude fabriek barst uit haar voegen, maar voorlopig kan Miko het nog rooien. 'De volumes nemen toe, maar sinds enige tijd produceren we op zaterdag', zegt huidig CEO Frans Van Tilborg.
Uit De Tijd, 28/05
sjos liked last!
Miko-CEO Frans Van Tilborg: 'Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken.'
Miko-CEO Frans Van Tilborg: 'Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken.' ©Wim Kempenaers (WKB)
Jens Cardinaels
Vandaag om 19:07
Miko had op zijn aandeelhoudersvergadering twee keer slecht nieuws over zijn winst. De koffiebrander kan de fors gestegen prijzen van bonen niet volledig doorrekenen. Bovendien betwist de overnemer van de verpakkingsafdeling de uitbetaling van een bonus van 5 miljoen euro.
Voor de derde keer in een halfjaar moet de Turnhoutse beursgenoteerde koffieproducent Miko
MIKO
0,38%
naar zijn klanten met de boodschap dat hij de prijzen wil verhogen. Die klanten zijn vooral bedrijven, want Miko maakt hoofdzakelijk koffie voor op de werkvloer. ‘De koffieprijzen staan onder zware druk en dus moeten we ze verhogen’, zei CEO Frans Van Tilborg op de algemene vergadering voor aandeelhouders. ‘Naar die onderhandelingen gaat het gros van onze aandacht momenteel.’
De 60-jarige manager, die al 25 jaar gedelegeerd bestuurder is, stelde dat hij een situatie als de huidige nog nooit gezien heeft in zijn carrière. Vorig jaar steeg de prijs van koffiebonen met grofweg 70 procent. Dit jaar ging hij nog eens een vijfde hoger. De klimaatopwarming speelt telers parten. Al vier seizoenen op rij is een deel van de oogst mislukt door ongunstig weer, vooral in het belangrijke koffieland Brazilië.
Het zet de hele sector onder druk. Zo verdween de koffie van JDE Peet's (Douwe Egberts) begin dit jaar uit de rekken van Albert Heijn en Delhaize na een conflict over prijsstijgingen.
Ook dit jaar hebben we recht op een earn-out voor de verkoop van onze verpakkingsafdeling. Maar de kopende partij is het daar niet mee eens.
Frans Van Tilborg
CEO Miko
De stijgingen zijn nefast voor Miko's winst in het lopende boekjaar, zei de directie dinsdag. Op de vraag van een aandeelhouder of de brutomarge stabiel kan blijven, antwoordde Van Tilborg: 'We zien nu al een daling van de marges. Margebehoud is ons streefdoel, maar na de derde ronde van prijsstijgingen verwachten we niet dat we dat kunnen waarmaken. Veel lopende contracten laten geen of slechts een beperkte ruimte voor prijsstijgingen.' Concrete winstprognoses deelt het bedrijf niet.
Voor Miko valt er weinig te doen aan de hoge koffieprijzen, maar voor de toekomst wil het zich wel beter indekken. In zijn contracten nam het bedrijf tot voor kort geen clausule op die het beschermt tegen forse stijgingen van de koffieprijs. Wel schrijven de contracten voor dat de tarieven kunnen stijgen in lijn met de inflatie. ‘Maar de algemene inflatie ligt een pak lager dan die van koffiebonen’, zei Van Tilborg.
Strengere clausules zijn geen evidentie, want die kunnen klanten naar de concurrentie drijven. Al maakt Van Tilborg zich sterk dat het kan. ‘Meerdere koffiebedrijven willen betere clausules. Recent waren er enkele aanbestedingen zonder, en daar schreef niemand zich op in.’
Beurskoers onder druk
De dure koffie zet extra druk op Miko, dat in handen is van de oprichtersfamilie Michielsen. Het aandeel van het bedrijf verloor in het voorbije jaar 15 procent van zijn waarde. Dat heeft te maken met de resultaten. De omzet bleef de jongste jaren al bij al stabiel rond 270 miljoen euro, en hoewel de operationele winst steeg, daalde de nettowinst vorig jaar vanwege hogere belastingen met een vijfde naar 4,2 miljoen euro.
Ook de mislukte overname van concurrent SAS Koffie, die het bedrijf na drie jaar wegens slechte prestaties moest verkopen, drukt het enthousiasme van beleggers. Al is er ook een positief kantje aan. Van de minderwaarde van 20,5 miljoen euro zal Miko 5,75 miljoen euro kunnen aftrekken van zijn belastingen, weliswaar over verschillende jaren heen.
Veel lopende contracten laten geen of slechts een beperkte ruimte voor prijsstijgingen.
Frans Van Tilborg
CEO Miko
Bovendien krijgt het bedrijf misschien net als in 2024 een cadeau van 5 miljoen euro. Die bonus kreeg het vorig jaar van Paccor, het bedrijf waaraan Miko in 2021 zijn verpakkingsafdeling Mikopac verkocht. Toen werd een ‘earn-out’ afgesproken als het overgenomen bedrijf zijn doelstellingen overtrof. ‘Ook voor dit jaar hebben we naar onze mening recht op een bonus’, zegt Van Tilborg.
Al rijst de vraag of de koffiebrander die krijgt. Paccor, intussen in handen van het Deense Faerch Group, betwist de bonus. Miko heeft recent een ingebrekestelling gestuurd en hoopt via onderhandelingen de bonus te verkrijgen. Een juridische procedure hoopt het bedrijf te kunnen vermijden.
Miko wil eind dit jaar eindelijk nieuwe koffiebranderij bouwen
Het koffiebedrijf Miko wil eind 2025 beginnen te bouwen aan zijn langverwachte nieuwe koffiebranderij. Al sinds 2019 koestert het plannen om naast de E34 in Turnhout een nieuwe fabriek te bouwen. Die zou de historische vestiging aan de ring van Turnhout vervangen en moest volgens het originele plan in 2024 klaar zijn. Corona, de mislukte overname van concurrent SAS Koffie en een traag vergunningsproces gooiden echter roet in het eten.
De fabriek zal zo'n 30.000 vierkante meter groot zijn en dubbel zoveel capaciteit hebben als de oude. Het budget liep vanwege de inflatie op van 20 miljoen euro naar een begrootte 30 miljoen.
‘De plannen zijn in aanvraag. We hopen voor het einde van het jaar te kunnen beginnen met de werken’, zei bestuurder Karl Hermans, die begin volgend jaar CEO wordt. Al houdt hij een slag om de arm. 'Vorige maand liepen we opnieuw een onverwachte vertraging op in het vergunningsproces.'
De oude fabriek barst uit haar voegen, maar voorlopig kan Miko het nog rooien. 'De volumes nemen toe, maar sinds enige tijd produceren we op zaterdag', zegt huidig CEO Frans Van Tilborg.
Uit De Tijd, 28/05
Re: Miko
‘Net zo exclusief als champagne’: de tijd van goedkope koffie is voorbij
De koffieprijzen breken records. Wie profiteert en wie neemt z’n verlies? Eén gegeven geldt voor iedereen: het nieuwe normaal van dure koffie. ‘Een cappuccino kost straks €6.’
Bron: FD Ochtendnieuws
De koffieprijzen breken records. Wie profiteert en wie neemt z’n verlies? Eén gegeven geldt voor iedereen: het nieuwe normaal van dure koffie. ‘Een cappuccino kost straks €6.’
Bron: FD Ochtendnieuws
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.