Metallurgical coal producers (HCC, AMR,...)
Metallurgical coal producers (HCC, AMR,...)
In navolging van Pabrai z'n grote posities in HCC & AMR.... Schameless cloning 2.0
Is het nu wél tijd om in te stappen?
enekele vragen;
- Die coal price hierboven? Is dat de prijs van "met coal" (coking coal) of van thermische coal?
- Is Warrior winstgevend door LT prijsindekking of effectief lagere productiekost?
- Er komt nieuwe capaciteit bij Warrior? % tov totale markt? Is dat niet net nefast voor de prijzen?
- China verbruikt meer & meer energie, maar het coal gebruik ging achteruit. Ook in India blijkbaar minder vorig jaar? Het gaat dan om thermische coal? Heeft die pricing ook enige impact op 'Met coal'?
- groeit de staalindustrie nog? Chinese bouwwoede is voorbij? India beperkte hoogbouw? Duits infrastructuurplan te beperkt globaal gezien? Wapenwedloop?
- Ik dacht dat Arcelor Mittal z'n elektrisch fornuis/waterstof voor onbepaalde tijd geschrapt had in FR/BE? Enig zicht op sector?
- Als de high cost producers failliet gaan, zal er ook geen price spike komen. Zijn het niet net die producers die zo'n spike mogelijk maken? Is zo'n spike nodig voor de case?
3 write ups op Value investors club gevonden, 2 recentste hieronder. ff Gescand op FCF -> 25 Ã 42% FCF yield verwacht ie na de expansie
Heb ze nog niet gelezen wegens tijdsgebrek
https://valueinvestorsclub.com/idea/WAR ... 4644622087
https://valueinvestorsclub.com/idea/WAR ... 7803594120
panamapapers schreef: ↑14 jun 2025 07:26Thanks.
Je moet niet naar de koersen kijken maar naar de prijs per ton. Die staat heel laag nu waardoor veel mijnen niet meer rendabel zijn en (tijdelijk) stoppen met produceren of in’t slechtste geval failliet gaan. Als die geleverde tonnages verdwijnen ontstaat er automatisch een schaarste waardoor de prijs ineens hard kan stijgen. Die prijs is iets waar ze geen controle over hebben. https://tradingeconomics.com/commodity/coal
De periode 2020 (COVID) naar 2022 was dat wel zo’n beetje in het extreme. Ik reken niet met zo’n hoge prijzen. Maar als er schaarste komt kan je zien wat dat met de prijs kan doen.
Het zijn nu ook gewoon andere bedrijven in vergelijking met vroeger. Waarbij ze nu 100’en miljoenen aan cashreserves hebben opgebouwd.
Als je dan de laagste kostenproducent bent, die zelfs aan deze prijzen winst blijft maken en klaar staat om een nieuwe mijn (Blue Creek) te openen met hoge kwaliteit ‘high vol A’ coal die aan nog veel lagere kosten kan ontgonnen worden… dat is mijn inziens heel aantrekkelijk. Zeker gezien die investeringen -> met een kostenplaatje van 1 miljard dollar (!) om zo’n nieuwe mijn te openen, wegvallen.
enekele vragen;
- Die coal price hierboven? Is dat de prijs van "met coal" (coking coal) of van thermische coal?
- Is Warrior winstgevend door LT prijsindekking of effectief lagere productiekost?
- Er komt nieuwe capaciteit bij Warrior? % tov totale markt? Is dat niet net nefast voor de prijzen?
- China verbruikt meer & meer energie, maar het coal gebruik ging achteruit. Ook in India blijkbaar minder vorig jaar? Het gaat dan om thermische coal? Heeft die pricing ook enige impact op 'Met coal'?
- groeit de staalindustrie nog? Chinese bouwwoede is voorbij? India beperkte hoogbouw? Duits infrastructuurplan te beperkt globaal gezien? Wapenwedloop?
- Ik dacht dat Arcelor Mittal z'n elektrisch fornuis/waterstof voor onbepaalde tijd geschrapt had in FR/BE? Enig zicht op sector?
- Als de high cost producers failliet gaan, zal er ook geen price spike komen. Zijn het niet net die producers die zo'n spike mogelijk maken? Is zo'n spike nodig voor de case?
3 write ups op Value investors club gevonden, 2 recentste hieronder. ff Gescand op FCF -> 25 Ã 42% FCF yield verwacht ie na de expansie

Heb ze nog niet gelezen wegens tijdsgebrek

Laatste artikelen op Beursig.com
Beleggen in bitcoin en ethereum op Euronext beurs
Wild west taferelen bij aandelen, crypto valuta en ...
Volg Beursig.com

- panamapapers
- Forum actieveling
- waarderingen: 568
Re: Metallurgical coal producers (HCC, AMR,...)
Top! Ik probeer te antwoorden asap.
Deze heb ik net beluisterd en verklaart eigenlijk heel veel over de thesis. Heel interview beluisteren gaat ook over offshore drilling.
Blijkt dus wel dat Mohnish’s top pick in met coal HCC is:
Deze heb ik net beluisterd en verklaart eigenlijk heel veel over de thesis. Heel interview beluisteren gaat ook over offshore drilling.

Pabrai bekeken; ook al een andere video. Twijfel toch nog over de macro.
Sven Carlin z'n take ook eens bekijken hieronder. (vind de 2de video niet meer
)
Pabrai zegt dat je pas weet waar je in belegt als je de aandelen een tijd bezit & zegt dat ie nu z'n toppick in metcoal heeft gevonden. HCC dus gezien z'n recente transacties & uitlatingen.
De vraag van 1 miljoen is wanneer er een spike gaat plaatsvinden in prijzen? Want die zal nodig zijn om 'significante' rendementen te halen vermoed ik. Er is weinig geïnvesteerd de laatste 10jaar (gebrek aan kapitaal), maar door de price spike in 2022? zal er her en der toch capaciteit bijkomen & ik zie niet dadelijk een hogere vraag. Hoorde ergens dat Blue Creek voor 6% extra capaciteit zorgt? Dat zou de prijs toch langer laag kunnen houden...
Verder zie ik ook dat de cost curve serieus de hoogte in gaat na de 90% laagste producers... Dus als die uit business gaan door oversupply, gaan de LT prices vermoedelijk veel lager zijn. Enfin, op eerste zicht denk ik dat een spike wel eens lang op zich kan laten wachten.
Verder nog een puntje; Mijnen worden zelden on time & on budget gebouwd, dus die laatste fase van HCC kan mogelijk nog voor onzekerheid zorgen. Dan is er nog de cost of production die zeer laag geprojecteerd is. Kan ook wel eens te optimistisch blijken.
In USA blijkbaar maar 30% van staal dat via Met Coal wordt geproduceerd (veel recycling door grote afvalberg). Ze rekenen volledig op afname van India & China. Komt daarbij dat Australie zou terug naar China zou mogen exporteren...
Jaren van deficits & toch lage prijzen kan ook vaak samengaan in grondstoffen. Maar zoveel te langer ze laag blijven, zoveel te hoger het vaak kan gaan na onderinvesteringen.
Soit, als ze die uitbreiding bij HCC kunnen opleveren volgens verwachtingen, denk ik wel dat je ook zonder zotte prijzen mooie rendementen kunt halen.
panamapapers liked last!
Sven Carlin z'n take ook eens bekijken hieronder. (vind de 2de video niet meer

Pabrai zegt dat je pas weet waar je in belegt als je de aandelen een tijd bezit & zegt dat ie nu z'n toppick in metcoal heeft gevonden. HCC dus gezien z'n recente transacties & uitlatingen.
De vraag van 1 miljoen is wanneer er een spike gaat plaatsvinden in prijzen? Want die zal nodig zijn om 'significante' rendementen te halen vermoed ik. Er is weinig geïnvesteerd de laatste 10jaar (gebrek aan kapitaal), maar door de price spike in 2022? zal er her en der toch capaciteit bijkomen & ik zie niet dadelijk een hogere vraag. Hoorde ergens dat Blue Creek voor 6% extra capaciteit zorgt? Dat zou de prijs toch langer laag kunnen houden...
Verder zie ik ook dat de cost curve serieus de hoogte in gaat na de 90% laagste producers... Dus als die uit business gaan door oversupply, gaan de LT prices vermoedelijk veel lager zijn. Enfin, op eerste zicht denk ik dat een spike wel eens lang op zich kan laten wachten.
Verder nog een puntje; Mijnen worden zelden on time & on budget gebouwd, dus die laatste fase van HCC kan mogelijk nog voor onzekerheid zorgen. Dan is er nog de cost of production die zeer laag geprojecteerd is. Kan ook wel eens te optimistisch blijken.
In USA blijkbaar maar 30% van staal dat via Met Coal wordt geproduceerd (veel recycling door grote afvalberg). Ze rekenen volledig op afname van India & China. Komt daarbij dat Australie zou terug naar China zou mogen exporteren...
Jaren van deficits & toch lage prijzen kan ook vaak samengaan in grondstoffen. Maar zoveel te langer ze laag blijven, zoveel te hoger het vaak kan gaan na onderinvesteringen.
Soit, als ze die uitbreiding bij HCC kunnen opleveren volgens verwachtingen, denk ik wel dat je ook zonder zotte prijzen mooie rendementen kunt halen.
- panamapapers
- Forum actieveling
1. De driving index is de Australian Low-Vol Index (PLV -> Premium Low Vol). Er zijn veel websites waar je die prijzen wat kan volgen, maar zit dat niet constant te volgen. Hier kan je Futures checken van : https://www.tradingview.com/symbols/SGX-ACF1!/. Die low vol coking coal is de top kwaliteit, want meer koolstof dan mid & low vol A & B. Maar die laatste zijn evengoed nodig om staal te maken. Je moet die koolsoorten namelijk mixen, omdat je ook goede ontvlambaarheid nodig hebt (low vol A). Het is inderdaad zo dat er meer van die low vol kool op de markt is. Maar gezien ze samen gebruikt worden schommelt de prijs niet zo danig veel tussen de soorten. Die Low Vol wordt natuurlijk het duurste verkocht.Umi schreef: ↑14 jun 2025 22:31In navolging van Pabrai z'n grote posities in HCC & AMR.... Schameless cloning 2.0
enekele vragen;panamapapers schreef: ↑14 jun 2025 07:26Thanks.
Je moet niet naar de koersen kijken maar naar de prijs per ton. Die staat heel laag nu waardoor veel mijnen niet meer rendabel zijn en (tijdelijk) stoppen met produceren of in’t slechtste geval failliet gaan. Als die geleverde tonnages verdwijnen ontstaat er automatisch een schaarste waardoor de prijs ineens hard kan stijgen. Die prijs is iets waar ze geen controle over hebben. https://tradingeconomics.com/commodity/coal
De periode 2020 (COVID) naar 2022 was dat wel zo’n beetje in het extreme. Ik reken niet met zo’n hoge prijzen. Maar als er schaarste komt kan je zien wat dat met de prijs kan doen.
Het zijn nu ook gewoon andere bedrijven in vergelijking met vroeger. Waarbij ze nu 100’en miljoenen aan cashreserves hebben opgebouwd.
Als je dan de laagste kostenproducent bent, die zelfs aan deze prijzen winst blijft maken en klaar staat om een nieuwe mijn (Blue Creek) te openen met hoge kwaliteit ‘high vol A’ coal die aan nog veel lagere kosten kan ontgonnen worden… dat is mijn inziens heel aantrekkelijk. Zeker gezien die investeringen -> met een kostenplaatje van 1 miljard dollar (!) om zo’n nieuwe mijn te openen, wegvallen.
3 write ups op Value investors club gevonden, 2 recentste hieronder. ff Gescand op FCF -> 25 Ã 42% FCF yield verwacht ie na de expansie![]()
Heb ze nog niet gelezen wegens tijdsgebrek![]()
2. Lagere productiekost. Mijn is heel goed gelegen + efficiënte ontginningsmethode.
3. De afzwakking van China zou goed gemaakt moeten worden door India, waar gigantische infrastructuurwerken gepland staan. Die markt zou komende jaren met 7% CAGR groeien heb ik onlangs gelezen. In het land zijn verschillende nieuwe hoogovens in aanbouw om die vraag te kunnen opvangen.
4. De staal producenten in Europa gaan door zwaar weer. Die groene investeringen zijn momenteel niet competitief, zeker met het goedkope chinese staal dat op de markt gedumpt wordt. Die transitie is erg traag en voor hoge kwaliteit staal is de traditionele manier de meest rendabele optie. De focus bij veel overheden ligt momenteel (terecht) op het vervangen van die thermal coal plants ifv climate change tegen te gaan.
5. Waarom zou er geen spike komen als de high cost producers failliet gaan? Er komen minder grondstoffen op de markt waardoor er meer schaarste heerst.
6.Zo'n spike is niet nodig voor de case (eerder optionality). We zitten momenteel in de downcyclus, met lage prijzen en hoge onzekerheid. Aan 200 USD/mt maakt iedereen wel winst, zij het weinig. Volgens Mat Warder zou de globale bodem op ongeveer 160 USD/mt liggen. Aan deze prijzen mag je zeker zijn dat verschillende producenten stilliggen en cash aan het verbranden zijn. Hoe langer dit duurt hoe meer dit onhoudbaar wordt. Dat is de assymetrie die ik zo interessant vind.
Ik ga ervan uit dat we in een normaal evenwicht scenario zeker boven de 200 USD zullen uitkomen, richting de 230 Ã 250 USD/mt. In dat laatste scenario maakt HCC zoals die man hieronder aangeeft 800m FCF op een EV 2140m.
In AMR's laatste (of voorlaatste) presentatie kan je zien dat er vanaf 2027 veel tonnen uit de markt zullen beginnen gaan. De reserves van AMR en HCC zijn ook erg groot (70 jaar of meer). Mijnen in Alabama bijvoorbeeld hebben maar reserves voor de komende 20 jaar.
- panamapapers
- Forum actieveling
Schrijffouten hierboven. Was laat preciespanamapapers schreef: ↑16 jun 2025 23:131. De driving index is de Australian Low-Vol Index (PLV -> Premium Low Vol). Er zijn veel websites waar je die prijzen wat kan volgen, maar zit dat niet constant te volgen. Hier kan je Futures checken van : https://www.tradingview.com/symbols/SGX-ACF1!/. Die low vol coking coal is de top kwaliteit, want meer koolstof dan mid & low vol A & B. Maar die laatste zijn evengoed nodig om staal te maken. Je moet die koolsoorten namelijk mixen, omdat je ook goede ontvlambaarheid nodig hebt (low vol A). Het is inderdaad zo dat er meer van die low vol kool op de markt is. Maar gezien ze samen gebruikt worden schommelt de prijs niet zo danig veel tussen de soorten. Die Low Vol wordt natuurlijk het duurste verkocht.

De mijnen van HCC zijn toch in Alabama gelegen?panamapapers schreef: ↑16 jun 2025 23:13...
In AMR's laatste (of voorlaatste) presentatie kan je zien dat er vanaf 2027 veel tonnen uit de markt zullen beginnen gaan. De reserves van AMR en HCC zijn ook erg groot (70 jaar of meer). Mijnen in Alabama bijvoorbeeld hebben maar reserves voor de komende 20 jaar.
Op hun eigen site spreken ze van ~40 jaar proven reserves
- panamapapers
- Forum actieveling
Ja klopt! Maar dacht dat zij meer reserves hadden dan hun peers in de regio. Maar die 40 jaar zal dan zonder Blue Creek zijn vermoed ik. Ik doelde op spelers als Southland Resources (https://www.southlandresourcesinc.com/) en Drummond Company (https://drummondco.com/) .reteiP schreef: ↑17 jun 2025 15:00De mijnen van HCC zijn toch in Alabama gelegen?panamapapers schreef: ↑16 jun 2025 23:13...
Op hun eigen site spreken ze van ~40 jaar proven reserves
In die video van Pabrai heeft hij het over twee types van ontginnen (afhankelijk van geologie):
- Long Wall Mining
- Room & Pillar Mining
Die eerste van de twee is de meest efficiëntste methode (Blue Creek).
Ten opzichte van haar peers heeft Warrior transport voordelen, waar ik me nog verder in zou moeten verdiepen. Ik vermoed dat ze in vergelijking met Central Appalachia (wat bijna centraal in de US ligt), veel dichter bij de haven liggen waardoor ze het meeste van hun grondstoffen overzee kunnen sturen (zoals het geval). Als Blue Creek online komt zou de ontginningskost neerkomen op 70 USD per ton. Momenteel zit die op 100 USD per ton. Dan weet je dat je zelfs in een downcyclus een mooie som winst kan boeken.
De cokes uit Blue Creek zouden ook een erg laag zwavel gehalte hebben, wat ze ook interessant maakt mbt uitstoot (waardoor ze volgens Warrior aan ‘above index prices’ kunnen verkocht worden, denk aan Europa of Japan).
Initiële projecties bij de start van Blue Creek waren minder gunstig. Dus bij de bouw hebben ze hun economisch model naar boven bijgesteld wat denkik positiever is dan het omgekeerde. Maar inderdaad fair point, dat die oplevering een risico inhoudt en dat we nog moeten zien hoe efficiënt die loopt… Momenteel zegt het mgmt dat alles 'on schedule' loopt.
(@reteiP: ik zag dat je een pm stuurde maar kan het niet lezen want mijn mailbox zit vol en krijg die niet geleegd...

Ik heb ondertussen een zeer klein pakket gekocht in HCC.
panamapapers liked last!
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.
Munger