Metallurgical coal producers (HCC, AMR,...)

Beleggen in aandelen beurs New York, Dow Jones, Nasdaq-100 en S&P500

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1430

Re: Metallurgical coal producers (HCC, AMR,...)

Bericht door Umi »

Vrijdag een klein pakketje HCC gekocht na de daling. Echter research nog niet voltooid...

Mogelijke reden van de daling hieronder.
"While not an easy decision, we ultimately decided to sell Warrior Met Coal, Inc. (NYSE:HCC) during Q1 while we wait for the trade war to die down. China has already directly targeted US coal in their retaliatory tariffs, and with Warrior being 99% export exposed, we think there’s a decent chance met exports get worse before they get better. The US has proposed retaliatory charges on Chinese vessels, in the latest escalation of the direct impacts. Warrior remains the lowest-cost US producer, and we think they weather the storm, and respect how well Management has protected their balance sheet through the development of their new Blue Creek mine. I hope we get a chance to buy back these assets in the future with greater confidence. I think the latest round of tariff announcements will be devastating for the coal industry (as written) and want to wait before adding exposure."
https://finance.yahoo.com/news/kingdom- ... 12176.html

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Interview met Matt Warden.
HCC de stock om te bezitten bij lage prijzen, AMR (vooral hogere transportkosten & minder mining costs blijkbaar) als de prijzen gaan stijgen.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Vandaag ook nog beperkte posities genomen in Oxy & Sipef. Oxy ga ik waarschijnlijk uitbreiden als het morgen verder daalt door dalende olieprijzen (cease fire in Iran).

Als je Oxy wil begrijpen; genoeg video's met de CEO online (oa recente hieronder). Buffett kocht de voorbije jaren fors bij tussen 45 & 60 USD. Dan zit ik met m'n 45 vrij goed lijkt me :lol:

Sipef -> interview met de tijd
panamapapers liked last!

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 567

Bericht door panamapapers »

Umi schreef: ↑
24 jun 2025 00:59
Vandaag ook nog beperkte posities genomen in Oxy & Sipef. Oxy ga ik waarschijnlijk uitbreiden als het morgen verder daalt door dalende olieprijzen (cease fire in Iran).

Als je Oxy wil begrijpen; genoeg video's met de CEO online (oa recente hieronder). Buffett kocht de voorbije jaren fors bij tussen 45 & 60 USD. Dan zit ik met m'n 45 vrij goed lijkt me :lol:

Sipef -> interview met de tijd
Haha, Umi goes cyclical. Oxy heb ik ook, maar kleine positie. Ik vind de case voor Met Coal toch nog aantrekkelijker. Allen precies ook wel meer volatiel. :lol: De Alabama mijnen kunnen blijkbaar aan de laagste kosten produceren. Denk dat AMR (heb ik ook btw) gewoon veel harder kan opschalen bij boom-markten. Qua transport is het denkik wel uitdagender dan Warrior. Ze moeten hun grondstoffen eerst via rail vervoeren naar de haven. Daar hebben ze een specifieke terminal voor met coal waarin ze ook een stake hebben van >50%. Arch Resources (nu CORE, na merge met Consol) heeft er ook een aandeel in want zij zitten ook in die regio. Daarnaast hebben ze nog een pier in Norfolk, Virginia van waaruit ze ook kunnen verschepen.
Maar ze hebben wel een gigantische landbank en vele verschillende mijnen (haalt risico ook wat naar beneden) die verschillende kwaliteiten van met coal bevatten. Tweede helft van ‘25 zouden ze meer Low Vol kunnen ontginnen, de zeldzamere top kwaliteit die aan premium prijzen kan verkocht worden.

Wat betreft de vraag hierboven van impact bouw groene staalproductie fabrieken in Europa. Ik las deze week in de tijd dat ArcelorMittal zijn investeringen in een nieuwe EAF staalfabriek niet zal uitvoeren in Duitsland ondanks subsidie van 1,3 miljard euro. Dit vanwege te veel onzekerheid en omdat waterstof en elektriciteit te duur zijn.

Bedankt voor de Sipef tip. Eens bekijken. :)

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling

24 jun 2025 00:59
CEO Vicky Hollub is denkik een enorme troef van het bedrijf. Qua innovatie ook veel potentieel. Weet niet of je deze al gezien had:

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Volg ze al lang op, maar nooit toegeslagen; Undervalued, ook volgens CEO. Ik denk zelfs dat ze onlangs 'significant' zei. Ze hamert ook op value creation & schuldafbouw (prioriteit); Grootste deel assets ligt in USA, dus beperkt politiek risico.
Sterke technologie; verlagen continue hun cost base, contract in Oman gesloten onlangs (15j verlenging), capex piek dit jaar, amper exploratiekosten, carbon capture... Hun vooraad in Permian kan verdubbelen imo; nu halen ze 'slechts' +-10% uit een well, als ze carbon injecteren kan er 20% uitgehaald worden & zelfs meer indien nieuwe technologiën in de toekomst.
Ze krijgen betaald om die CO2 op te slaan van bedrijven + subsidies carbon capture liggen opnieuw op tafel op goedgekeurd te worden(waren eerder geschrapt door Trump) = Win win. Ik vermoed ook dat die olie nog eens met extra marge kan verkocht worden gezien CO2 neutraal (en zelfs negatief).

Buffett zit er zwaar in, tot zowat het maximum wat hij kan & wil investeren in 1 bedrijf (zonder over te nemen). Ook Li Lu heeft een stake genomen dacht ik & Pabrai in z'n Wagon fund.
Kunnen jaren aan 40USD oil overleven in 'austerity mode', echter dus zonder productie te verhogen. Daarvoor hebben ze 55USD nodig.
Oxychem zal ook meer dan 1B FCF/jaar genereren, zeker na investeringen die begin 2026 volledig afgerond worden.
Momenteel 500M BOE jaarlijks, dus alles boven 55USD zie ik als pre tax FCF. Dus aan 70 USD oil zo'n 6B FCF. Ik zie het als 10% yielder met een kleine 10% jaarlijkse groei op MLT. Als schulden teruggedrongen zijn tot aanvaardbaar niveau zie ik ze de share buybacks opdrijven. Mogelijk nemen ze opnieuw een kleinere spelers over in de Permian (zijn die er nog?) waar ze met hun technologie veel meer waarde kunnen uithalen.

We zitten nog steeds niet op peak oil (denk ik) & veel historische grotere bronnen zitten in hun mature fase & gaan richting 'declining output', wat gepaard kan gaan met hogere kosten (kan echter nog jaren of decennia duren). Exploratie is beperkt door de vrees voor bijna peak oil & de lagere prijzen denk ik. 40USD kunnen ze jaren overleven. Bij 55USD kunnen ze blijven investeren in groei.
Permian is op LT nodig om USA olie onafhankelijk te houden...

edit; had de take van Pabrai dus al gezien ja. Maar denk dat het meer is dan dat.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

Blijkbaar zijn er ook subsidies voorzien in de 'big beautiful bill' voor de Met coal producers...

Prices lower for longer? Ik vind echter niet dadelijk welk % met coal uit USA komt. Grootste deel wordt geëxporteerd...

reteiP
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 750

Bericht door reteiP »

25 jun 2025 16:50
We zitten nog steeds niet op peak oil (denk ik) & veel historische grotere bronnen zitten in hun mature fase & gaan richting 'declining output', wat gepaard kan gaan met hogere kosten (kan echter nog jaren of decennia duren)...
Heb onlangs cijfers gezien (vind het nu niet direct terug) en op vlak van olie voor wegtransport zouden we in 2023 de piek gehad kunnen hebben. Het lijkt me zelfs waarschijnlijk.
Totaal aardolie zal daardoor ook dicht bij zijn piek zitten. Groei van BEV in China offset veel groeimarkten. In EU neemt de vraag ook verder af.

Umi
Forum elite
Forum elite

Bericht door Umi »

reteiP schreef: ↑
30 jun 2025 13:12
25 jun 2025 16:50
We zitten nog steeds niet op peak oil (denk ik) & veel historische grotere bronnen zitten in hun mature fase & gaan richting 'declining output', wat gepaard kan gaan met hogere kosten (kan echter nog jaren of decennia duren)...
Heb onlangs cijfers gezien (vind het nu niet direct terug) en op vlak van olie voor wegtransport zouden we in 2023 de piek gehad kunnen hebben. Het lijkt me zelfs waarschijnlijk.
Totaal aardolie zal daardoor ook dicht bij zijn piek zitten. Groei van BEV in China offset veel groeimarkten. In EU neemt de vraag ook verder af.
Laatste week ook veel (beknopte) studies gezien; peak oil wordt verwacht tussen 2028 & 2040. GS gaat voor 2034.
Olie voor wegtransport groeide vorig jaar nog dacht ik gelezen te hebben? De 'light vehicles"' zijn goed voor 25à30% van de totale olieproductie & 60% van transportgedeelte. (afhankelijk van welke bron)
Een Iran kan zomaar een 2de Venezuela worden. Dat is 4à5% van de olieproductie... Ze investeren niet genoeg om productie op pijl te houden & verkopen hun olie goedkoop aan China. Dat verhaal kan op een keer ophouden...
Oil majors groeien vooral nog door overnames of in gas & steken de rest van de cash in BB & Div.
Zowel CEO van Chevron als van OXY lieten onlangs vallen dat ze op MLT veel capaciteit zien wegvallen.

Er zijn enkele zaken waar de outlook weinig rekening mee houdt met transitie naar EV's.
1) Nieuwe auto's zullen misschien allemaal EV's zijn vanaf 2035 in het Westen, maar zelfs dan zullen er nog zeer veel ICE voertuigen rond tuffen.
2) Kan de grid overal de transitie aan? Moeten we nog afwachten denk ik... In NL is nu 6,5% van alle voertuigen Elektrisch & er zijn al problemen. In Noorwegen heb ik dan weer geen weet van problemen. Lijkt mij specifiek probleem per land te zijn.
3) Trump die de tax credits van +7500 euro voor EV's schrapt. Zal transitie in USA ook doen vertragen.
Grid kan het niet overal aan, wat adoptie ook zal vertragen vermoed ik.
4) Uitbouw grid/voorzieningnen in opkomende landen zal niet zo snel gaan als in Noorwegen of China lijkt me...
5) Bevolkinsaangroei + hoger % bevolking die zich een auto kan veroorloven.

Enfin, ik ga er van uit dat OPEC+ de prijzen stabiel willen houden. Misschien nu even aan de lage kant, zodat er minder geïnvesteerd wordt op MLT. Maar ze hebben allen een olieprijs van minstens 60USD nodig voor hun begroting op orde te houden. Ze hebben daar de flexibiliteit om wel wat op te vangen if needed.
Olieprijzen voorspellen kan niemand, over de LT zal de prijs wel stijgen.

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling

Over die gestemde Bill en tax cuts. Kan wel een rugwind zijn maar lijken eerder beperkte subsidies, dus zal niet zoveel impact hebben verwacht ik. Zullen wel vragen over komen bij de Q&A’s in augustus. https://www.reuters.com/sustainability/ ... 025-06-30/
Umi liked last!

Plaats reactie